Friday, February 20, 2009

MESRA BERSAMA KAUM PERIBUMI

Program Mesra Bersama Kaum Peribumi adalah satu agenda yg di pelupori oleh Persatuan Belia Sri al Ain (BERSAMA) semenjak Jun 2007 lagi di dalam agenda pendidikan, kesihatan dan sosial orang asli. Tempat yg menjadi tapak pertama program tersebut di adakan ialah di Kg Merbau, Maran Pahang dengan bilangan seramai 165 orang ( 25 buah keluarga ).

Sejarahnya mereka ini pernah di Islam secara keseluruhan dan hari ini mereka telah kembali murtad, dalam erti kata lain mereka tidak ada orang yang mahu membimbing mereka di peringkat awal lagi.

Di dalam rentetan program yg di jalankan ini terlalu banyak perkara suka duka yg menjadi mainan dan hambatanya kepada pihak kami terutaman sekali dari segi sokongan moral dari pihak yg berwajib, kerjasama dari pihak pimpinan tempatan serta galakan dan kepedulian masyarakat setempat.

Saya yg melibatkan diri secara langsung dengan masyarakat peribumi ini rasa sungguh simpati dengan mereka. Bukanlah kerana sebab mereka ini orang peribumi yang mundur atau kurang berpendidikan, tapi saya rasa bahawa nasib mereka ini ibarat seperti bola yg sering di sepak terajang oleh orang ingin mengambil kesempatan keatas mereka.

Oleh yg demikian saya ingin mengambil peluang ini untuk membawa kaum peribumi ini ke arah satu pendekatan yg mendedahkankan mereka dengan idea yg boleh mengubah nasib, pandangan, serta persepsi mereka agar taraf mereka ini seganding dengan kaum yg lain di Malaysia ini.

Untuk melanjutkan agenda MISI KEMANUSIAAN ini maka Persatuan Belia Sri al Ain (BERSAMA) akan menlancarkan Taman Bimbingan Kanak Kanak Kaum Peribumi Raihan untuk sesi 2009 ini pada 13hb Mac 09 di Balairaya Kg Merbau.

Antara agenda:
Hari Pertama
3.00 Bertolak dari Masjid Jamek Pekan Kajang
6.00 ptg :Berhenti Rehat & Minum Petang di Masjid Karak
8.00 ptg : Majlis Suai Kenal & Makan malam bersama kaum Peribumi di Dewan Orang Ramai Maran

Hari Kedua
8.00 pg : Senamrobik bersama kaum peribumi di laman Balairaya Kg Merbau
10.00 : Majlis Perlancaran Taman Bimbingan Oleh Kumpulan Raihan
12.00 : Makan tengahari bersama Kaum Peribumi
2.00 ptg : Bermulanya Program Mesra Bersama Kaum Peribumi oleh sukarelawan selama 10 hari yg bermula 15 - 24 hb Mac 09

Saya ingin menjemput orangramai untuk meyertai program ini bagi merelisasikan nawaitu kita untuk agama, bangsa dan negara. Dan pihak kami sangat mengalu alukan sebarang sumbangan untuk program ini iaitu seperti peralatan untuk kelas bimbingan kanak kanak ini seperti pakaian seragam untuk pelajar Taman Bimbingan Kanak Kanak Kaum Peribumi, beg sekolah, kasut, alat tulis untuk seramai 20 orang kanak kanak.

Pihak saya juga sangat berharap kepada dermawan untuk menghulurkan bantuan untuk kami menjalankan program pendidikan kepada kanak kanak kaum peribumi ini sebanyak RM 1200 sebulan (Termasuk elaun guru,alat bantuan mengajar,makan minum kanak kanak dan pengangkutan).

Di Kg Merbau adalah penempatan kaum peribumi yang berbangsa Semad Beri dan dari jumlah 165 orang penduduk hanya 2 org sahaja yg masih kekal dalam agama Islam. Yg lain itu telah sudah 10 tahun murtad.

Peringkat awal pihak kami meneroka Kg Merbau ini kami telah pun meletakan seorang pendakwah. Beliau hanya mampu bertahan selama 5 bulan sahaja. Kemudian pihak kami telah meleatakan pula 2 orang pemuda dari kaum peribumi mereka ini dapat meyumbang tenaga selama 3 bulan sahaja, kini mereka telah pun balik ke Kg asal mereka untuk berbakti serta mendakwah.

Pada hari ini pihak kami ingin menawarkan tugas kepada yg berminat untuk mendakwahkan mereka supaya dapat kembalikan mereka ke agama yg suci dan murni ini.

Untuk Keterangan Lanjut sila hubungi saya: Rusnah Abu Samah di Talian 013 -3596574

No comments:

Post a Comment