Tuesday, February 17, 2009

Susu Getah

Zaman dulu dulu kebanyakan orang pandai menoreh getah, yg mana merupakan pendapatan utama hasil dari menjual getah, samada getah keping atau pun getah sekerap. Dan saya pun pernah melihat bagaimana ayah dan emak saya menoreh getah.

Pada hari ini harga getah sudah mengikut pasaran saham ...menjunan, kesian orang kampung yg meyara keluarga dengan menoreh getah untuk mendapat sedikit hasil pendapatan untuk makan dan belanja anak sekolah, ialah apa boleh buat sudah begitulah putaranya dan harga getah pernah juga naik melambung pada masa itu orang yg memiliki ladang getah kaya sekejap, ramai juga yg balik kampung hujung minggu kerana menoreh getah.

Kepada orang yg mengharapkan hasil getah untuk mencari sesuap nasi pada hari ini harus bersabar dan berjimat cermat dan insyallah dalam sedikit masa lagi mungkin harga getah akan naik semula. OK berbalik kepada cerita getah ini saya pernah membawa anak anak pergi melawat ladang getah di kampung neneknya Titian Bintagor, Lubok China Melaka, tujuanya untuk menunjukan kepada mereka apakah yang dikatakan pokok getah, dan bagaimana getah di hasilkan.

Dalam kami meronda ronda ladang getah sambil menerangkan kepada mereka asal usul getah dan bila getah di bawa masuk ke tanah melayu serta kenapa getah boleh hidup di Malaysia. Tiba tiba salah seorang anak saya bertanya pada abuyanya ''susu getah boleh minum ke?" soalan itu datang dari anak yang berusia 11 tahun, terkejut juga bila soalan seperti itu datang dari seorang kanak kanak yg hidup di zaman teknologi ini.

Soalan kedua pula datang dari anak yang lain "buah getah boleh makan ke?" Tergaman juga bila soalan begini di ajukan kepada kita. Saya rasa anak anak anda pun sama juga dengan anak saya sangat cetek pengetahuanya tentang kehidupan di kampung. Itu belum lagi di bawa ke sawah untuk melihat padi dan kelaut untuk melihat nelayan menangkap ikan atau kehutan menengok orang berburu ayam hutan atau kancil.

Pendedahan harus di ketengahkan supaya anak anak yang berteknologi tinggi di zaman ini tahu sejarah dan bagaimana sesuatu perkara di hasilkan dan mereka ini tidak buta dengan kesusahan nenek moyang atau ibubapa mereka.

No comments:

Post a Comment