Friday, February 13, 2009

Tangisan di hatiku (Bab 2)

Penglibatan saya dengan kaum peribumi bukan sesuatu yang baru, malah semenjak usia 6 tahun lagi saya sudah mula bergaul dan berkawan dengan mereka, ini adakah kerana ayah saya adalah sorang jurukur yang banyak mengunakan perkhidmatan kaum orang asli untuk masuk kehutan dengan tujuan mengukur tanah dan meletakan batu pancang.

Saya sering mengikut ayah pergi kerumah orang asli dan berkawan dengan anak anak mereka serta kadang kala itu makan minum juga dirumah mereka, ayah akan datang kerumah mereka untuk berunding untuk memberi kerja. Masih saya ingat lagi iaitu ada seorang kaum peribumi wanita yang baik dan ketika itu usia saya baru 8 tahun dan namanya"Lubuk" usianya ketika itu sudah 70 an .

Setiap kali ayah datang kerumahnya pasti di hidangkan rebusan ubi kayu dan air kopi dan ayah pula mesti membawa sekotak rokok dan seikat daun rokok pucuk serta sebungkus tembakau. Saya pun akan menikmati ubi kayu rebus dan air kopi walau emak sering melarang jangan makan rumah orang asli katanya orang asli ini pandai buat racun, itu fahaman orang melayu kepada orang asli, tapi sebenarnya tidak.

Setelah zaman berlalu dan masa beredar maka banyak perkara yang seakan kita lupakan dan tidak mahu ambil kisah serta orang akan meyibukan dirinya dengan kehidupan mereka. Sebenarnya dalam kehidupan ini guru yang paling banyak mengajar kita adalah pengalaman dan peristiwa. Manusia ini dilahirkan ke dunia pun terbagi kepada 3 ketegori iaitu:
  1. Manusia yang mencipta sejarah dan peristiwa
  2. Manusia yang mengambil kira setiap perkara yang berlaku dengan memberi pertolongan atau merasa simpati
  3. Manusia yang tidak mempedulikan langsung apa jua yang berlaku diatas dunia ini. Anda dimana?
Berbalik kepada cerita yang ingin saya paparkan ini ialah semenjak saya dengan beberapa orang sukarelawan menawan perkampungan orang asli di Kg Merbau ini dapat saya rasakan bahawa ketidak pedulian orang keliling terhadap mereka. Kata masyarakat keliling mereka ini masih lagi berpegang kuat tradisi cara kehidupanya walaupun mereka tahu hidup mereka ini telah berada di zaman moden dan teknologi serta zaman canggih iaitu dunia di hujung jari sahaja, tapi mereka tidak memerlukan pada semua itu.

Bila saya meneruskan usaha untuk menpegaruhi mereka kembali ke pangkal jalan maka barulah saya tahu bahawa mereka ini perlukan "perhatian" dan mahu berkawan mesra serta menolong bantu di samping mendengar pandangan dan pendapat mereka. Saya juga ucapkan terima kasih kepada Tok Empat Kampung Serengkam yg sentiasa memberi laluan kepada Persatuan yang di bawah pimpinan saya untuk meneruskan satu misi dakwah ini iaitu berhasrat untuk membawa mereka kembali ke ajaran Islam yg pernah mewarnai kehidupan mereka sebagai manusia yang beragama dan beriman kepada Allah.

Setiap kali saya dtg untuk menjengok di Kg Merbau hati saya akan terusik dan terasa saya orang paling daifnya serta sangat lemah. Kenapa? Iya, bila orang Asli yang dianggap sebagai orang yg tidak bertamadun dan tidak mengikut peredaran zaman telah membatukan diri dan perasaan mereka bila di ajukan bab agama. Saya rasa bahawa kecanggihan teknologi tidak membawa apa apa makna jika semakin hari makin ramai org yg tidak mahu mengikut ajaran Islam dan gejala sosial kian tidak terkawal dan berbagai fitnah dan kemungkaran sentiasa memburu kita.

Kini usaha untuk membawa mereka kembali semula kepada agama Islam bukanlah terlalu sukar, tapi kita ini terlalu berkira kira dan terlalu memikir ketidak sempurnaan mereka dan kita terlalu asyik dengan dunia yg kita bikin sendiri seperti menjaga harta, keluarga, pangkat dan kuasa kita dan kita lupa bahawa ada tanggungjawab yg mesti kita selesaikan iaitu bawa balik mereka kepangkal jalan dengan apa jua carapun kerena mereka ini pernah mengucap dua kalimah syahadah.

Tapi mereka ini di tinggalkan tanpa di didik dan di asuh dengan tauhid, fekah dan sirrah walau yang asas. Mereka ini terbiar. Tiada siapa yang mahu meneruskan usaha sesudah mengislamkan mereka serta mahu bertanggungjawab keatas mereka.

Dalam masa terdekat ini saya meyeru kepada sekelian sahabat dan teman, bantulah kami untuk meyelesaikan masaalah yg berat ini iaitu membawa mereka kepada ajaran Islam. Kami akan menjalankan usaha ini dengan mengadakan Program Mesra Bersama Kaum Peribumi di Kg Merbau dan marilah kita perangi fahaman mereka iaitu yg tidak mahu beragama.

Ini adalah satu jihad dan perjuangan yg sangat hampir dengan kita itu satu negara dan mereka ini tidak mempunyai sejata dan kurang perdidikan tapi mereka sangat menagih kepada simpati dan perhatian. Jangan kita biarkan hati kita menangis kerana kita tidak mampu, tapi kita harus berjuang untuk memerangi mereka yang murtad ini.

No comments:

Post a Comment