Thursday, February 19, 2009

Saudagar Buku vs Saudagar Minyak Atar

haji waharp: tiga dari kanan


Salah satu kegilaan atau kegemaran saya atau lebih sedap di sebut "minat" saya ialah mengumpul atau membeli minyak atar dan tasbih, dalam simpanan berbagai jenis tabih ada, kayu, plastik, kaca dan bermacam macam lagi dan tasbih yang paling cantik pernah saya terima ialah dari En Sani iaitu di hadiahkan kepada Hj Muhammad sempena dia balik dari umrah pada tahun 2008 .

Begitu juga dengan minyak atar dari botol kecil besar jari kelingking samapailah ke botol yg besar. Membeli minyak atar ini bukan kerana bentuk botolnya, tapi baunya. Kalau saya ke pasaraya mydin saya akan beli sekurang kurangnya 5 jenis bauan yg berlaian seperti malaikat subuh, Hasanah Bolkiah, Osama, Mawar, Kasturi dan bunga tanjung.

Kalau hari jumaat pula pergi ke masjid sebelum waktu jumaat saya akan pergi juga ke masjid semata mata nak beli minyak atar yang original, ramai org berniaga di pintu masuk pagar masjid dan gerai yg jadi kesukaan saya ialah gerai minyak atar dan kata penjual minyak atar yg di jualnya adalah asli. Dan saya juga suka beri minyak atar kepada sesiapa saja terutama kalau di pagi raya saya akan sediakan 2 atau 3 dozen minyak atar yg kecil kecil dan beri pada anak dan anak buah.

Pada tahun 2007 saya telah menerima sebotol minyak atar yg asli dari Hj Muhammad yg di terima dari bossnya di telaga Biru iaitu Hj Wahab dan bauanya ialah "kelambu Kaabah" dan sampai ke hari ini minyak atar tersebut tidak surut surut walau di pakai setiap hari dan harumanya kalau pakai di waktu pagi boleh sampai ke petang.

Salah seorang anak saya telah memakainya dan terjatuhlah dia punya pencalitnya lalu patah dan sampai kehari ini anak yg mematah pencalit minyak atar tersebut sudah tidak berani memakainya lagi, tak tahu kenapa. agaknya rasa bersalahlah tu. tapi saya tidak marah pun. Saya harap anak saya minat minyak atar itu akan jadi saudagar minyak atar, boleh kan Abot.

Haji Wahab yg baik hati ini adalah seorang pemurah, suka sedekah, bekerja keras dan amalan harianya ialah solat dhuha dan beliau sudah pun jadi saudagar buku.

No comments:

Post a Comment