Tuesday, August 31, 2010

MUSIM KE MUSIM




Malam jumaat yang lepas iaitu lepas solat terawih di Surau Di Sg Buluh kami singgah sebentar di Amsmart, biasalah lepak sambil menikmati teh tarik kurang manis,Awang order milo panas, tapi dia minun tak habis katanya malam ni dia tak berapa selera nak habiskan minuman kerana badan rasa tak sedap.Selepas kami minum kami balik jam pun ketika itu dah pukul 12 mlm.

Waktu sahur semua orang bangun, saya gerakkan Nukman utk sahur,dia kata tak larat nak bangun dan bila rasa badanya sangat panas dan mengigil dia minta selimut.Oh rupanya awang demam, pagi itu belikan dia air 100 plus dan air kelapa, dia minum sikit sangat bila hari dah tengahari panasnya makin memuncak, saya risau tengoknya diam saja bila di panggil dan bila lepas berbuka ajak dia pergi hospital dia kata nantilah...saya tunggu dia di dan urutkan badanya tapi bila ajak pergi hospital dia tak mahu, bila ajak makan dia tidak mahu dan bila suruh minum dia kata nanti dulu.

Hari ketiga panasnya tidak kebah juga, dia diam saja tak bercakap, kalau di tanya dia hanya pandang aje dan saya sangat geram dengan gelagat awang yang sakit ni, dia tak jamah nasi dah 3 hari hanya minum air sikit sikit saja dan selepas solat terawih kami bawa dia ke hospital, iyalah kat hospital orang ramai yg sakit walau dah tengah malam, jadi terpaksalah tunggu dalam 2 jam.

Malam itu doktor hanya bagi ubat minta awang makan ikut aturan. Malam itu tak sampai pagi dia makan semua ubat itu katanya dia nak cepat sembuh, masyaalah awang ni.

Esoknya dia begitu juga tak mau mahu makan, kalau di ajak makan dia kata esok baru dia nak makan, semua air yang di minum katanya tak bubuh gula dan pada hal dah bersudu gula saya bubuh gula dan kami semua ikut ragamnya, dia kata nak makan meggi goreng, buat kan tapi bila dia jamah katanya garam banyak sangat, lepas tu dia kata nak makan nasi bubur dia tak jamah pun dan panasnya sangat teruk. Lepas berbuka bawa dia ke hospital Sg Buloh lagi, dia marah marah kerana badanya sangat sakit dia tidak larat nak duduk atas kerusi dari jam 8.00 malam jam 11.30 malam baru di periksa oleh doktar dan darahnya diambil. Awang di syaki kena denggi. Awang di beri ubat yg sama cuma tambah ubat batuk saja.

Semalam saya tak kemana mana tunggu awang untuk pergi ambil darah di hospital kerana telah diarahkan oleh doktor utk ambil darah, awang tak mahu pergi, sepatutnya ambil darah jam 9 pagi, pujuk awang dengan berbagai cara dia tidak mahu pergi dan dia hanya mahu saya picitkan badanya sahaja.Saya hilang punca macamanalah awang ni sakit tapi tak mahu berubat, tak makan seulas nasi pun dah 5 hari dan dia sering pitam pitam dan muntah muntah.

Semalam abuyanya dah hilang tahap sabar telah memanggil ambulan datang untuk ambilnya kerumah pada jam 11 mlm dia marah dan bila ambulan datang tunggu dia hampir setengah jam dia tidak mahu naik ambulan akhirnya ambulan balik tanpa pesakit. Kami pujuk lagi tanpa jemu dan akhirnya dia kalah dia ikut juga ke hospital dan terus dia masukan ke wad.

Tadi pagi saya lihat demamnya masih kuat lagi dan katanya dari malam tadi hingga pagi tadi dah tak tau berapa banyak darahnya di ambil. Sakitnya ambil darah ni tak tau nak cakaplah, doktar kata padanya kalau mahu cepat balik dia mesti makan dan minum lebih dan pagi tadi saya tanya dia "dah sarapan" dia kata "sudah" sebab kalau dah sembuh darah tak payah ambil dan tak payah tinggal di hospital lagi. Tak taulah berapa hari awang akan tinggal di hospital....sakit di bulan Ramadan ini adalah untuk menghapus dosa. sabarlah ye awang

No comments:

Post a Comment