Sunday, August 22, 2010

MENGATUR LANGKAH




Kalau anda lihat dalam TV bagaimana deritanya rakyaat Pakistan yang dilnada musibah banjir masyaalah. Perit rasanya hati saya, tapi di saat ini saya belum boleh lagi untuk terbang ke Pakistan kerana untuk selesaikan belanja raya anak anak yatim saya di Acheh pun belum beres lagi.

Kalau anak yatim saya dah beres nanti saya akan terbang ke Pakistan untuk membuka sebuah madarasah untuk rakyaat yang dilanda musibah berat itu. Sangat teruk saya lihat, kalau tsunami itu melandanya hanya seketika tapi di Pakistan ini banjirnya belum teragak agak akan kembali lagi dan yang paling meyedihkan ialah para ibu yang baru melahirkan anak hidup dalam keadaan yang tidak terjaga, orang tua yang sudah tidak kuat untuk menyelamatkan keadaan dan kanak kanak yang telah di hinggapi berbagai penyakit.

Bantuan yang tiba dari luar banyak yang tiba tapi dalam pemeroseshan untuk agihan orang atasan iatu menteri menteri dan orang yang tiada berhati perut dan sepatutnya bantuan yang tiba untuk orang terkena musibah, tapi yang menelanya orang kayaraya.

Inilah akibatnya kalau pucuk pimpinan bukan di kalangan orang berhati perut manusia. Suasana yang menyayat hati itu seperti telah memutuskan harapan rakyaat Pakistan untuk mendiami di bumi mereka kerana tiada harapan bantuan yang sempurna dari pihak kerajaan.

Bantuan sepatutnya kena hantar sendiri dan para sukarelawan mesti turun gelanggang untuk memberi bantuan dan jangan buat pekakkan telinga sahaja hanya dengar sahaja orang susah atau membutakan mata sahaja dan mengalih pandangan ketempat lain.

Di bulan Ramadn ini umat Islam di negara yang tidak terkena musibah berdendang dengan makanan yang tidak habis di makan, duit melimpah ruah dan kemewahan meyaluti kehidupan, tapi kenapa biarkan saudara sesama Islam kita menderita kerana musibah.

Saya berharap selepas hariraya ini saya akn turun ke Pakistan dan membawa apa yang saya mampu bawa dan yang mampu saya sumbangkan dan saya sangat berhasrat untuk menubuhkan sebuah madarasah untuk kanak kanak.

Kalau anda ingin menyumbang untuk Tabung Bantuan Pakistan sila masukan kan kedalam akaun Segala sumbangan adalah di atas nama:

Nama Akaun : Rusnah Abu Samah

No. Akaun : 164025021721 Maybank

Atau

Nama Akaun : Persatuan Belia Sri al-Ain (BERSAMA)

No. Akaun : 2-00-5561-00001319-0

Agro Bank

Saya akan bawa sumbangan anda kesana.

No comments:

Post a Comment