Wednesday, August 18, 2010

Mencari Kelainan



Satu hari nanti saya nak solat terawih di sini. Masjid di Ghana

Malam ke enam Ramadan tahun ini saya solat di Masjid Jamek Kg Baru. Masjid yg sangat terkenal di bulan ramadan ini iaitu masjid yg menyediakan bubur lambuk yg sangat sedap dan resepinya tersimpan rapi pada tukang masaknya.

Masjid ini sudah 14 tahun telah mengambil Imam terawih dari luar negara, isssh memang hebatlah bacaanya saya sendiri rasa nak rakam ialah sebutanya betul, kelancaranya tiada sangkut dan kelantangan menusuk kekalbu, bak kata orang berbaloilah masjid Kg Baru ambil Imam yang bagus gitu.

Malam yg berikutnya saya ke Masjid Majalara atau Masjid al Imam al Ghazali, masjid ini indah tersergam di pusat Bandar, tapi jemaahnya tidak sampai setengah mungkin masjid ini besar agaknya. Bagus juga masjid ini morehnya nasi goreng dengan teh o,

Kalau masjid yg besar ini perlu banyak aktiviti sebab banyak ruang yg tidak di gunakan dan rasa juga ruginya terutama sekali aktiviti pembentukan diri remaja.

Malam kelapan pula saya ke Masjid Kepong, Bagus juga masjid ni.Imamnya baca laju tapi tetap 20 rakaat. Kalau ada yg sakit lutut eloklah ziarah masjid ini.

Walau di mana pun saya pergi sembahyang, saya masih belum lihat satu kelompok remaja yang ramai seperti di sambutan tahun baru yang sangat ramai bagai buih dilautan. Sekarang ni musim budak budak perempuan yg bunting melahirkan anaknya sebab dah genap sembilan bulan, cuba kira betul betul hujung tahun bulan december dulu banyak sangat pesta besar besar dan pesta hiburan. Sekarang ni terimalah akibatnya, buang bayi macam buang sampah, campak aje dari flat terus masuk tong sampah.

Ingat ye Tsunami, Gempabumi, Banjir, Kemarau dan entah apa apa lagi musibah. Kalau di kampung saya di tika kemarau yg berpanjangan kadangkala sampai sebulan tak hujan hujan maka ketua kampung kampung akan cari silapnya dan bila di cari silapnya kenapa kemarau maka didalam kampung mesti ada orang perempuan yg bunting tak ada bapak. Haaa itu baru seorang. Ingat ye makbapak yang sibuk tu, selalu dekati anak anda

No comments:

Post a Comment