Tuesday, August 24, 2010

WANITA KEMBOJA

Kalau kita lihat orang Kemboja yg dtg ke Malaysia ni mereka dah maju, dah berjaya dan hidup mewah. Tapi kalau menjejakan kaki di bumi Kemboja anda akan dapat perhatian bagaimana para wanitanya hanya terperuk di ceruk dapur aje dan kerjanya mengasuh anak, ke sawah dan keladang utk membantu suami.

Kebanyakan isteri di Kemboaja melahirkan anak lebih dari tujuh orang. Soal nak beri makan, itu urusan Allah,Saya juga kagum dengan wanita wanita Kemboja ini, mereka ini sangat tabah dan kuat semangat. Semasa saya mengziarahi sebuah kampung di Kemboja saya lihat mereka ini tanganya macam belulang kerasnya, muka mereka ini tak ada sehabuk pun makeup dan pakaian mereka hanya baju baju yg telah lusuh dan berbau mungkin sudah lama tidak tukar.

Kadangkala itu terasa juga di hati saya wanita ini memang hebat dan kadangkala itu tu mereka ini sangat tangkas bekerja di samping menjaga anak anak yang ramai dengan rumah yang tidak sempurna tiada air, tiada letrik dan pakaian yang cukup tapi mereka tetap dapat hidup bahagia di samping suami dan anak anak mereka.

Ketegaran mereka ini sungguh luarbiasa bila saya banding kan dengan wanita wanita di Malaysia yang sangat mewah, ikut peredaran zaman dan serba serbi cukup.Saya pernah tidur di rumah orang Kemboja ni, oooh tak sanggup rasanya nak tidur kerana bantalnya tidak serupa bantal dan tanpa tilam serta selimutpun pakai kain pelekat yang bertampal tampal.

Tapi inilah sebenarnya mengajar mereka ini jadi kuat dan hebat serta mampu mendidik anak anak mereka jadi orang taat dan patuh pada agama dan kedua ibubapa mereka.

Tahun ini saya akan ke Kemboja untuk menghantar korban oleh itu saya harap kepada semua yang berhasrat untuk menafaatkan korban anda dengan sebaik baiknya korban di tempat orang susah begini.

Hari ini adalah hari wanita peringkat kebangsaan dan saya harap wanita di Malaysia ini semua tabah dan bersemangat dan bantulah anak anak gadis kita dari menjadi mangsa kepada keadaan.

No comments:

Post a Comment