Thursday, August 12, 2010

HANYA SEDIKIT


Kalau nak cerita makan pada bulan puasa ni tak usah cakaplah, pergi aje ke bazar ramadan, pilihlah ikut mata dan ikut selera. Ibaratnya bulan ramadan ini bulan makan makan sepuas puasnya.Berlapar pada siang hari dan makan pd malam hari.

Banyaknya makanan yg di jual sampai tak tahu nak pilih yg mana dan selera ni suka yg mana.Kadangkala saya juga termasuk orang lapar mata dan bila dah berbuka makanan yg di beli tu tak larat nak masuk kemulut. Sekarang ni saya tak bercadang utk ke bazar ramadan lagi kecuaililah kalau kalau tak sempat nak masak.

Saya pernah berpuasa dgn anak anak saya di Acheh beberapa kali, bagus juga kalau kita berpuasa di tempat orang ni dan kita tahu adat istiadat orang. Di Acheh hampir semua masjid akan tadarus lepas terawih sehingga jam satu atau dua pagi tanpa henti dan mereka menguna pembesar suara. Jadi suara orang mengaji itu kadang kadang bersahut sahutan sebab masjid di Acheh dekat dekat dan lampu di masjid akan terpasang sehinggalah orang tadarus habis. Meriahlah di Acheh bila tiba waktu malam dan di Acheh ini tiada moreh katanya kalau mau makan balik kerumah aje, mereka tak buat pesta berbuka dan moreh di masjid dan cuma ada masjid tertentu saja yg buat.

Anak anak saya di Acheh sepanjang bulan ramadan tiada kuih, tiada air sirap dan tiada makanan yg enak enak, sama aje bulan puasa dgn bulan tak puasa iaitu makan dgn ikan tongkol goreng dgn sayur air, itu dah cukup berselera mereka makan. Kalau tetamu datang maka mereka dapatlah makan kuih sebab tetamu dtg bawa rezeki.

Tahun ini saya bercadang nak berpuasa di negeri cik siti wan kembanglah. Nak tengok macamana keadaan di sana.Kata orang makanan di sana lagi banyak dan berjenis jenis.
Tapi seeloknya di bulan yang mulia ini janganlah kita makan terlebih dan ingatlah apa orang susah makan. Memanglah yg kita makan itu rezeki kita, tapi dalam kalbu kita dapatkah kita merasai betapa susahnya orang miskin seperti di kemboja, myammar atau di Pakistan yg baru lepas di timpa musibah banjir itu. Ingat ye makan jangan ikut selera kerana selera nafsu yg tidak pernah kenal erti kenyang.

No comments:

Post a Comment