Friday, August 13, 2010

LUPAKAN POLITIK


Sepanjang ramadan tahun ini saya bercadang nak membilang masjid dengan solat terawih, mampu atau tak mampu itu belum tentu lagi. Malam pertama saya solat terawih di Perak, malam kedua saya solat di rumah sahaja sebab ada beberapa perkara yang tidak dapat di elakan dan malam ketiga saya di SAM10 Hulu Langat iaitu di Sekolah si bungsu. Sekolah buat solat sunat hajat perdana untuk pelajar pelajar.

Alhamdulillah ibubapa yg hadir terlalu sedikit, tapi memuaskan hati pengetua. Inilah sikap ibubapa sekarang yg sangat sibuk dengan kerjaya dan memburu kewangan.Siang malam mencari duit, mengumpul harta dan mencari kedudukan.

Malam tadi saya di Masjid Sg Buloh, OK jugalah sebelum solat terawih ada tazkirah.

Disini saya ingin mencadangkan kepada semua golongan yang ingin membaik pulihkan keadaan yg sangat keritikal di saat ini iaitu kes "buang bayi"

Saya lihat yang datang solat ini adalah kebanyakanya ialah orang yang berumur 30 an keatas. Mana anak anak remaja dan kemana mereka diwaktu begini dan di mana mereka solat terawih.

Saya terpikat dengan idea yg di lahirkan oleh seorang pengerusi di surau an-Nur, Anggerik Apt,Taman Putra Perdana,Puchong yang mengambil 2 orang imam muda yg berusia 20 an untuk jadi imam terawih.

Di Masjid atau surau sepatutnya sekarang ini kena tinggalkan cete politik buat sementera waktu di ketika ramadan ini untuk mengambil masa untuk membelai dan medidik anak anak remaja dari terus terjerumus kelembah yg sangat hina iaitu sejarah zaman jahilliah dah berulang kembali.

Saya rasa di bulan yg mulia dan berkat ini marilah kita membawa anak anak remaja mengunjugi rumah Allah dan para AJK masjid kena fikirkan satu formula untuk membahagikan tazkirah ini dengan menampilkan para belia dan orang muda muda ini kedepan dengan membebaskan idea dan pemikiran mereka.

Kerana hanya remaja dan belia sahaja yg boleh membimbing remaja dan belia ini ke jalan yang paling baik ialah para ibubapa kena rapat dengan mereka supaya mereka akan rasa di hargai, disayangi dan kasih.

Selamatkan genarasi kita dari keterlanjuran.

No comments:

Post a Comment