Sunday, August 15, 2010

Baca Nama Arwah 3 keturunan


Malam yang kelima saya solat terawih di masjid Lubuk China Melaka. Baguslah solat di sini. Ramai jemaahnya yang yg berumur umur belaka semuanya. Yang muda muda agaknya sibuk dgn urusan internet, lepak, merempit atau bercanda dan paling tidak pun nonton TV. Malas agaknya nak gi solat.

Di sini saya nak luahlah rasa kekesalan di hati saya kenapa anak muda yang lututnya masih ketat lagi, badan kuat tapi sangat berkira kira untuk mengerja solat terawih yg datang hanya setahun sekali. Kalau mahu di iktiraf sebagai umat Islam yg taat pada perintah Allah jangan berkira kerana segalanya cukup, lengkap dan sempurna. Apakah dgn mengambil masa sejam hingga sejam setengah itu akan menjejaskan semua kerjaya anda atau menghabis masa anda. Wahai remaja yang berada di luar sana. Ingatlah untuk berlatih jadi orang hebat ini anda harus hebat dan tahu membangun jiwa anda dengan bercampur mesra dengan jemaah di Masjid dan selalulah melangkah ke rumah Allah yg banyak keberkatanya.

Di Masjid Lubuk China solat terawihnya 20 rakaat, baguslah badan rasa sihat sahaja bila habis solat dan di jamu pula dengan moreh yg sedap sedap. Dan yg paling saya suka dengar ialah rakaman meyebut nama arwah 3 keterunan untuk di tahlilkan. Hampir 30 minit rakaman itu, tiada nama yg tertinggal. Semoga berbahagialah roh di sana kerana di malam bulan ramadan ini kebanyakan anak cucu dan saudara mara menyebut yebut dan menghadiah mereka dengan pahala yang hanya Allah sahaja yang tahu.

Saya harap anak remaja kita mampu melangkah kaki ke masjid untuk melatih diri jadi orang beriman, bertakwa dan berilmu.

No comments:

Post a Comment