Tuesday, August 3, 2010

Bengkel Pengurusan Penerbitan


Hari ini saya ikut bengkel Pengurusan Penerbitan anjuran DBP. Baguslah, tapi ramai yg tak ingin nak datang untuk tambah nilai tambah dalam kehidupan mereka. Saya tidak bercadang nak jadi penerbit seperti Telaga Biru, PTS. Karangkraf atau Yamani Angel.Saya hanya mahu merangkak untuk jadi penulis di cerok dapur aje.

Hari ini ada perkara baru yg saya belajar iaitu penulis adalah orang yang paling berharga dalam industri penerbitan dan penulis boleh membuat peraturanya sendiri serta penulis boleh menyaman penerbit jika buku yang di tulis dengan susah payah tiba tiba penerbit tak mau tulis namanya dan penulis ada hak untuk saman.

Baguslah kalau gitu dan dalam sesi kedua pula saya dapat juga ilmu baru iaitu sering orang kata "hhaa tengok tu, aku baru cakap cakap nak buat buku...., tapi dia dah buat" ini idea tak laku,sebab kalau kita cakap banyak pun kalau tak buat tak jadi juga.

Hari ini ada buku yang evegreen iaitu buku mandi junub dan buku solat yg warna hijau serta buku yasin. Buku ini sangat laku di pasaran,Buku ini tiada penulis yang sah dan saya kiralah buku ini dah di cetak ratusan kali dah.

Kepada penerbit kalau mahu cepat kaya cari editor yang boleh memilih tajuk manuskrip yg sesuai dgn ketetapan masanya dan jangan pakai rembat aje manuskrip yg orang hulur. Editor yang bagus selalunya yg serba boleh iaitu boleh membaca keadaan semasa dan editor serta layout artis kena rajin keluar pergi kedai buku jangan duduk terperap aje kat pejabat, lihat dalam kedai buku seperti grandmedia atau pasar buku Senin di Jakarta atau pergi Bombay atau korea yg ada bandar buku.

Penerbit kena ingat juga ye, orang tukang jual buku lagi penting. Kalau tak pandai jual maka penerbit terpaksalah cari gudang untuk simpan stok buku, botaklah kepala penerbit ye. Semua penting tak kiralah penerbit ke, penulis ke atau editor ke atau tukang jual buku. Marilah kita meriah industri buku ini.

No comments:

Post a Comment