Thursday, August 5, 2010

Hariraya Makin dekat

Bila Ramadan menjelma maka akan terikatlah para syaaitan dan manusia bebaslah dari segala kacauan dan bisikan jahat. Tapi manusia ini tetap manusia ada yang tidak kena dengan mereka.

Semalam saya ikut kuliah agama di DBP waktu rehat, kata ustaz itu manusia akhir zaman ini adalah manusia yang seperti hidupnya tak ubah seperti zaman jahilliah dulu, contohnya pakaian tak menutup aurat, anak di buang buang, ibubapa di sepak terjan di tendang tengking,arak macam minum air mineral sahaja,berjudi sudah tiada kawalan, rumah urut, kelucahan dalam internet dan bermacam lagilah gejala buruk yang melampau dari zaman jahilliah di bawa kembali. Sekarang dimana orang yang mahu membetulkan segala kerosakan dan kepincangan yang ini? maka tiada siapa nampak gayanya mahu penduli.

Tak berapa lama ramadan tiba lagi, dan saya sebagai penulis yg menulis buku Ramadan itu telah membuat sebuah perjalanan harian anda semasa bulan puasa ini supaya bulan baik ini tidak anda membazir sahaja. Iaitu dalam bab 24 saya ada detailkan perjalanan seseorang umat Islam yg mahu menghayati ramadan ini dgn sebenarnya.

Hari ini saya jalan di Jln TAR saya dah mula melihat bazar raya telah membiak dengan berbagai jenis barangan seperti pakaian, kuih muih, pingganmangkuk, bunga bungaan dan berbagai lagilah seperti dah nak raya, meriahnya dan orang pun dah buat persiapan nak raya, tapi bagaimana dengan Ramadan? Ramadan itu mungkin sebagai bulan yg menahan lapar dan dahaga sahaja.

Saya harap di Ramadan kali ini dapatlah mengubah kejahilan sesama manusia ini dengan satu kesedaran iaitu membina anak anak dengan akhlak yg baik, mulia dan terpuji serta cubalah elakan dari sebarang kemungkaran.

No comments:

Post a Comment