Tuesday, August 10, 2010

ANAK ITU ANAKU JUA

Yayasan Anak Yatim Darul Tahfiz Acheh nun jauh di seberang selat Melaka. Terkenang saya pada anak anak saya yg jauh di mata dan dekat di hati.Mereka tanpa ayah, tanpa Ibu, tanpa saudara dan tanpa harta, mereka hanya ada Rasul dan Maha Penciptanya saja.

Saya pilu bila mengenang anak anak saya di sana, makanan mereka hanya harap belas kasian dari penderma yg ingin menyumbang. Berapalah sangat yg mereka dapat. Kadang makan ada lauk, kadang makan pun kena bercatu.

Saya kadangkala tidak dapat juga menghulurkan duit sebab pendapat saya tidak dapat menyumbang untuk keselesaan mereka.

Hariraya ni saya dah bercadang nak beli sepasang seorang bajuraya, nak beri duit untuk buat kuih dan nak beri mereka duit raya. Kesampaian atau sebaliknya.

Sememangnya anak anak saya itu tiada saudara mara, tiadalagi kampung halaman dan tiada lagi riuh rendah berhariraya dgn sanak saudara. Seperti tahun tahun dulu juga saya akan datang menjenguk mereka ini sebelum syawal. Sebagaimana saya bertanggungjawab pada tujuh orang zuriat saya itu Solehah, Thoriq, Sakinah, Nukman, Salman, Amar dan Jannah begitu jugalah saya bertanggungjawab pada mereka.

Tahun lepas saya hanya mampu beri duit untuk buat kuih dan belanja raya sahaja, baju tak dapat saya beri dan bila tanya mereka bahawa mereka pakai baju lama. Saya pujuk juga hati, tapi saya tak mampu nak tahan sebab bila pada 29 Ramadan bila saya call mereka kata belum ada baju lagi,

Saya pun tidak mampu juga utk berhariraya dgn bajuraya , dan saya raikan anak anak saya dgn sepasang baju kurung yang bergarga RM 25 sahaja.

Tapi tahun ini saya harap saya tidak gagal lagi untuk membeli baju raya untuk mereka itu dalam kosnya sebanyak RM80 seorang dan seramai 20 orang, jadi jumlah RM 1600 dan jumlah ini besar, maka dari sekarang ini saya harap rezeki mereka ada.

No comments:

Post a Comment