Thursday, October 29, 2009

TIADA TUJUAN

Foto : Kalau anda belum boleh lihat diri sendiri,dengar saja nasihat Ibubapa dan jangan tersasar jauh. Betulkan niat dan tanamkan"perubahan" pada diri.Jangan jadi insan yg "gagal"

Hari ini dlm blog saya tidak lagi mengisahkan tentang BANTUAN MISI KEMANUSIAAN, tapi saya mau mengisahkan tentang "insan".Saya adalah seorang Ibu kandung kepada 3 puteri (Solehah,Sakinah & Jannah) dan 4 orang mujahid (Thoriq,Nukman,Salman,Ammar) dan ibubangkat kepada anak anak Kemboja,Anak Acheh,Anak orang Asli dan tak lama anak anak di Darfur pula.
Foto : Impian semua Ibubapa di dunia,anak yang soleh dan solehah.

Mengandung dan membesarkan anak anak ini dari tapak kaki 2 jari hinggalah ke usia 10 tahun itu tak jadi masalah semuanya baik baik, kalau saya kata pakai tudung semuanya pakai tudung, kalau saya kata pakai kopiah semuanya akur pakai kopiah, termasuklah Thoriq memakai kopiah hingga berusia 17 thn, kalau saya kata baca Quran semuanya berlumba lumba nak pandai baca quran.Tapi ari ini kat kopiah ada namanya tapi tuanya tidak mampu nak naikan kopiah atas kepala.Itu masa mereka kecil kecil dan manja manja serta tak mau berenggan dgn ibubapanya.

Tapi hari ini saya menghadapi delima anak yang "ganas"jiwanya dan tekanan " emosinya"yang meluap luap hinggakan semua teguran ibubapa sudah jadi tak penting lagi dalam kamus remajanya. Saya sering igaukan anak anak yang dapat menamatkan MISI IJAZAH di peringkat yang paling dasar, saya tak impikan anak anak saya untuk mengondol MASTER ATAU PHD, Tapi itu pun anak saya telah mula goyang dengan hajat saya. Terlalu banyak alasanya yang membuatkan saya rasa bahawa mereka ini adalah orang tak ade "kuasa kebal atau pendinding" untuk menjadi wira di dunia belajarnya. Dia hanya mampu mengikut arus dan asakan teman teman aje.Dah lah begitu anak anak ini gagal jadi insan hebat dalam erti kata seorang "wanita" atau "lelaki". Kalau anak perempuan mesti tahu jaga kebersihan diri, mesti tahu jaga pakaian, mesti tahu aturan keluar masuk rumah dan mesti tahu adab dan adat istiadat. Anak perempuan tak perlu mengigau nak pikul senapang, tak perlu tak hayun pedang dan tak perlu nak letupkan diri untuk mengisi ruang jihad kecuali kalau darurat atau kalau orang lelaki dah tak ujud di dunia ini.Foto : Sering kelihatan sama,anak dan ibu. Tapi dlm minda berbeda.Seorang ibu sering memikirkan kejayaan untuk anak anaknya, tapi anak anak terlalu rakus ingin cepat mengikut "emosi"

Saya rasa sangat terpukul kalau ada anak perempuan saya berkata tentang perkara yang saya ibarat seperti kunang kunang yang terbang di waktu malam, cerita yg hebat hebat, tapi di sebaliknya anda hanya seorang yang tidak bersemangat,tidak berjiwa dan tidak ada rasa "insan" .Kenangkan kembali atau anda harus luruskan niat, bayangkan sebelum anda menjejakan kaki ke Kota Jakarta, sempurna niat kedua ibubapa. Jangan jadi kunang kunang yang terbang malam, bila siang anda adalah ulat yang tiada cantiknya. Sempurnakan kewanitaan anda dan berdirilah di belakang seorang mujahid bila anda sudah cukup syaratnya dan bukan anda yang perlu jadi mujahid

No comments:

Post a Comment