Tuesday, October 20, 2009

MURTAD SATU KAMPUNG

Foto : Mereka ini pernah di Islamkan dan sekarang mereka telah murtad.

Pada hari ini saya nak nulis tentang orang asli yang menetap di Kg Merbau Maran Pahang. Agenda saya bersama dengan kaum peribumi ini kadangkala tu menemui kebuntuan dan kejemuan.Tapi bila ingatkan bahawa kerja ini perlukan sebuah kesabaran dan ketabahan insyaAllah saya akan menemui jalan peyelesaianya.Benarlah apa yang di katakan oleh orang untuk bersusah susah ini kadangakala itu tidak ramai yang mahu. Di Kampung Merbau hari ini ada 5 perkara yang membuatkan saya rasa perlu di beraskan dengan segera

1 Orang Asli yang telah murtad 12 tahun lalu secara ramai ini belum ada orang mahu mengambil kisah tentang kehidupan mereka.
2 Perebutan untuk mengadakan pembangunan pasarana di Perkampungan orang Asli dengan dengan keuntungan yang berlipat ganda dari pihak kerajaan untuk kontrator yang tertentu sahaja demi duit bukan untuk pembangunan insan.Dan ingin saya beritahu bahawa surau kg Merbau yang sudah buruk dan usang itu ada 2 bilik air yang baru seperti sebuah rumah pula di buat dalam tahun 2009 ini dengan tender dari pihak yang tertentu.Sedangankan suraunya sangat daif dan tiada AJK pun.
3 Pendidikan kanak kanak kian di abaikan
4 Kaum wanita kurang di beri peluang untuk membaiki kesihatan dan pengetahuan am
5 Kemudahan orang kristian masuk dan mengunakan kaedah yang orang asli minat iaitu seperti arak dan hiburan , inilah kemungkaran telah membuatkan mereka seronok dengan kehidupan ini .

Hari ini kalau saya mengajak pelajar pelajar universiti atau orang orang untuk dakwah belum ada yang mahu secara istiqomah, kalau setakat 3 hari boleh lagilah, itu pun terpaksa dengar macam macam rungutan seperti makan tak cukuplah, susahlah, orang asli degilah dan bermacam macam lagi rungutan.

Kerja dakwah ini adalah kerja "mengorbankan diri untuk orang lain" kalau orang itu mampu maka orang itu hebatlah, ada juga yang mahu tapi mesti ada syarat iaitu "kemudahan dan dengan elaun yang sepadan".

Bagi saya NGO belum memiliki dua perkara itu dan sampai kehari ini masih ada lagi bayaran dari pihak yang berwajib memberi yang sepatutnya kami terima 3 tahun dulu belum di terima dan kesalahan murtad orang asli ini bukanlah salah mereka tapi orang asli ini yang terabai pada keadaan sekeliling yang tidak prihatin.

No comments:

Post a Comment