Sunday, October 25, 2009

BERINGATLAH SELALU


Foto : Inilah senarai wali wali yang di makam di sekitar masjid ini.

Semasa di Pulau Batam saya telah mendapat khabar dari Tv Indonesia bahawa GEMPA 7.3 SR GUNCANG MALUKU. Hati saya kecut bila memikirkan bahawa bencana alam sudah tidak ada kesudahan lagi sekarang ini. Gempabumi yang mengundang tsunami ini telah melanda satu Daerah yang cantik di Indonesia iaitu Maluku. Dan selepas itu gempabumi teruk juga berlaku di Sukabumi dengan kekuatan 5.1 SR. Inilah bencana yang sudah tidak terhitung lagi banyaknya.
Peristiwa peringatan dari Allah ini walaupun datang pada setiap detik tapi hamba tetap begitu juga malah telah membuat sesuatu kemungkaran itu dengan sebebasanya tanpa batasan lagi. Dari usia muda lagi kelakuan manusia ini sudah hilang perhitungan lagi. Dan bencana alam yang berlaku ini tidak langsung membekas di hati?

Pada masa saya di Batam saya telah lihat satu acara kaum bapa iaitu judi,bukanlah perjudian yang besar besar tapi perjudian yang kecil kecilan aje iaitu bermain DAM. MasyaAllah di setiap tempat yang ada gerai makan maka di disitu akan adalah beberapa kelompok kaum adam yang berusia 25tahun keatas hingga 50 tahun bertarung dengan watak ganas,kasar dan bengis.

Semakin jauh saya jelajah dunia ini semakin banyak perkara yang membongkar kerja kerja dajal diakhir zaman ini.


Foto : Dalam kedai minyak atar, tak jadi tauke minyak wangi tak ape, asalkan dapat baunya dah cukup.Kedai minyak atar ini terdapat di sebelah Majsid Raya Baitusyakur,Kota Batam.

2 Hari di Pulau Batam
Pulau Batam telah di kotakan pada tahun 1999 dengan kepadatan penduduk 450 000 orang dan kebanyakanya adalah pendatang dari berbagai daerah di pelusuk Indonesia termasuklah dari Papua.Batam adalah tempatnya yang sangat stertegik dengan pelabuhan antarabangsa, tapi tidak berapa membangun dari segi hasil buminya.Walaupun di Pulau Batam ini bolej jadi tempat yang indah sebagai lokasi perlancungan jika dibangun dengan sebaiknya.

Pada kesempatan yang singkat itu saya telah ronda hampir seluruh masjid di Batam dengan sejarah wali walinya yang di makam di masjid masjid tua. Begitu jugalah saya telah telah pergi ke Pulau pulau yang terkenal dengan nama jambatan enam yang memghubung antara pulau kepulau, tapi saya hanya dapat pergi satu jambatan saja yang di beri nama jambatan Berelang dengan kelokan yang melengkong serta di pinggir jambatan itu ada tanjakan tajam yang sangat menarik.





Foto : Bersama Ibu jamu.

Jambatan Belelang ini telah mengabadi nama Tengku Fisabilillah. Jambatan yang panjangnya 642 meter dan lebarnya 350 meter. Jambatan Belelang ini telah menghubung Pulau Batam dan Pulau Tonton.Di sepanjang jalan di jambatan ini terdapat banyak jualan makanan udang goreng tepung dan ketam. Jika anda mengunjunginya anda akan nikmati tiupan angin yang sangat kuat hinggga mengoyangkan jambatan itu dan kehijuan airnya sungguh menarik sekali dan betapa cantiknya ciptaan Allah dan di sepanjang saya di Pulau Batam tidak saya temui lagi orang bulan, mungkin mereka truma agaknya. VISIT BATAM 2010 Siapa mau kunjung? silakan


Foto : Inilah jambatan Belelang atau Jambatan Tengku Fisabilillah yang meyambungkan Pulau Batam dan Pulau Tonton, Sungguh cantik dan tiupan angin sangat kuat. InsyaAllah Tahun Melawat Batam 2010 saya akan kujungi sekali lagi untuk cukupkan laluan ke keseluruh jambatan yang enam itu yang terdapat di Batam iaitu menghubungkan antara Pulau Batam,Pulau Tonton,Pulau Nipah,Pulau Setoko,Pulau Kepang,Pulau Gelang dan Pulau Gelang Baru, yang dihubungi oleh enam jambatan yang di beri nama dengan orang orang alim . Dan saya akan menjelajah ke pulau seribu.

No comments:

Post a Comment