Thursday, October 15, 2009

Tagih Simpati

Foto : Saya bukan seorang yang kaya dan orangkuat untuk melakukan semua kerja.

Kalau saya kata saya sangat letih dalam menjalankan tugas ini, memanglah saya letih.Kadangkala itu tak sedar dari pagi sampai malam. Saya rasa saya ini bekerja macam robot aje.Di pejabat saya di Jalan Reko Kajang tiada ruang langsung untuk saya menerima tetamu, ibaratnya seperti gudang. Bila lambakan sumbangan baranga dari orang yang banyak maka tidak dapatlah saya uruskan dengan baik.Kadang kadangkala mahu rasanya saya lari seketika dari tugasan ini pergi bersuluk dalam seminggu, tapi hati saya belum mampu berbuat demikian.

Setiap hari ada saja orang yang datang dan call untuk minta bantuan kewangan, makanan, ubat ubatan dan mohon untuk sekolahkan anaklah. Rasanya saya ni dah jauh tersasar dari kerja yang mahu saya buat iaitu sebagai "sukarelawan"

Yang paling meyedihkan ialah bila banjir besar berlaku di Kemboja sekarang ini ramai orang Kemboja cari saya dan minta bantuan segera, saya tidak tahu dari mana nombor caontat saya dia dapat.Katanya dia perlukan bantuan segera kerana rumahnya tenggelam oleh air banjir dan ada yang sampai datang satu rombongan dari Kemboja mohon untuk saya buat Masjidnya yang sangat uzur. Maka saya pun hanya mampu anggukan kepala saja tanda faham apa dia cakap.

Dan yang paling menyedihkan pula ialah ada anak anak remaja Malaysia ini yang mecari kerja "sukarelawan" dengan elaun makan RM 20 sehari dan elaun kerja sebanyak RM 70 sehar dari saya i. Ini lagi parah saya memikirkanya. Apakah Persatuan Belia Sri al Ain (BERSAMA) dan MISI KEMANUSIAAN ini egensi perkerjaan. Saya pun tidak tahu mahu cakap macamana bila saya ini orang padang sebagai seorang berduit.Tahukah bahawa saya bukanlah orang yang berduit dan saya tidak memiliki duit peribadi walaupun sebanyak RM 30 dan saya tidak ada harta. Saya hanya meyampaikan sumbangan orang kepada orang memerlukan, itu saja.

Begitu jugalah saya tidak mampu untuk membayar elaun "sukarelawan". Kalau anda rasa ingin menyumbang tenaga silakan dan saya mohon anda janganlah memaksa untuk saya menilai berapa nilai tenaga anda untuk saya bayar dan saya tidak mahu bertanggungjawap. Malah kerja ini adalah khidmat masyarakat dan amal.Saya harap anda yang ingin saya sponsor berbagai bagai perkara itu marilah kita sama sama cari sumber dan kita sama sama lakukanya demi membantu orang dan saya bukanlah "majikan" saya hanya orang biasa yang hina dan daif.

No comments:

Post a Comment