Sunday, October 4, 2009

TEBAL MUKA

Saya pun tidak tahu bila saya bekerja sebagai sukarelawan ini. Seingat saya masa berusia 12 tahun saya sudah mula membantu kawan kawan yang susah dan saya pernah kerja sebagai tukang gunting hujung minggu pada usia 13 tahun di kampung. Saya akan mengunting rambut kawan kawan dan anak anak kampung secara percuma. Bertahun tahun kerja ini saya lakukan.

Bila saya sudah remaja dan bekerja saya mula meyara beberapa orang anak anak orang susah dengan memberi belanja secara tetap pada setiap bulan disamping membiayai adik adik. Saya pun tidak tahu dari mana rezeki yang saya dapat pada waktu itu, sedangkan masa itu gaji saya hanya RM 280 sebulan.

Pada hari ini saya kembali semula kepada kerja sukarelawan ini. Dan saya pun tak tau rezeki yang saya dapat dari mana puncanya.Setahu saya ramai yang meyokong kerja saya ini dan saya bersyukur kerana saya masih berupaya dengan kerja kerja yang dianggap sebagai menjual muka.
Sebab apa jual muka? sebabnya setiap kali bencana alam berlaku walau di mana saja maka muka saya yang akan menadah tabung minta orang untuk isi bagi membantu orang yang didalam kesusahan dan kesengsaraan.

Hari ini bila saya berdiri di kaunter TABUNG MISI KEMANUSIAAN untuk mengedarkan phamplet BENCANA ALAM DI PADANG ada juga rasa malunya bila ada ada orang mengenali saya menegur saya "Cik Puan Rusnah kutip bantuan ke? saya hanya mampu anggukan kepala sahaja. Saya tahu bahawa tugasan ini tidak mampu dilakukan oleh semua orang, tapi ada orang yang mampu lakukan dengan baik dan iklas.

Cerita hari ini.
Semalam saya ada meminta tolong seorang anak muda untuk bantu saya untuk mengutip dana ke Padang. Saya pun tidak tahulah samada dia iklas atau dia malas, kalau saya duduk denganya macam macam boraknya yang kadang kadang saya rasa tak masuk akal, bila saya tinggal sekejap hari ini untuk dia mengutip dana di komplek PKNS dia cabut lari tanpa sepatah pesanan dan sepanjang saya denganya ada istilah perkataan yang saya tidak faham "jangan paksa" dan "saya letih" bila saya lihat saiz badan anak muda ini beratnya 90 kilogram dan saya pun tidak taulah apa yang dimaksudkan dengan "jangan paksa" dan "saya letih"agaknya tempat yang dia menunggu kaunter Tabung Misi Kemanusiaan itu tidak ada tempat tidur. Ini lah cerita anak muda kita yang sangat enak di ulit dengan makanan,rehat dan hidup tidak susah.

No comments:

Post a Comment