Monday, October 12, 2009

SIAPALAH KITA


Gempabumi di Padang Indonesia berlaku pada 30hb Sept 09 pada jam 5.16 ptg.Gempabumi yang sekuat 7.3 skala ricter itu adalah antara beberapa bencana alam yang dahsyat dan mencemaskan seperti banjir besar di Manila danVietnam serta di India. Disamping itu satu musibah yang besar sedang berlaku Samoa yang telah mengorban ratusan nyawa. Dalam pada itu saya sibuk memcari dana untuk membantu jiran yang paling hampir dengan negara kita iaitu di Padang Indonesia.

Bagi saya kekecohan yg membuahkan salah sangka pada segelintir orang diantara dua buah negara saya ibarat seperti "usik mengusik adik beradik".Adatlah bila ada perkara yang sangkit menyangkit itu maka adalah timbul rasa tidak kepuasan.Perkara yang remeh ini tidaklah perlu di perkatakan, jangan suka mencari silap atau mengadakan adakan sesuatu untuk menutup sesuatu.

Oklah itu perkara remeh tapi yg mahu saya lontarkan ialah soal KEMANUSIAAN. Hampir setiap kali musibah berlaku di negara jiran saya akan mengambil perhatian dan saya cuba untuk membantu.Orang yang menjadi tulang belakang kami dalam kerja kerja ini adalah di kalangan orang negara jiran juga iaitu seperti Ustaz Abbdulah orang Acheh yang menjadi orang kuat kami di Acheh dan kini Ustaz Yasser orang yang berasal dari Pariaman Padang. Mereka ini adalah orang yang bekerjakuat diMalaysia dan membantu keluarganya, masyarakat dan negaranya di INDONESIA.

Pada 9 hb Oktober 09 kami telah berangkat ke Padang seramai 4 orang dan seorang dari Jakarta iaitu Mohd Nukman yang banyak menjalankan tugasnya dengan sabar dan tabah.Kami sampai di Padang jam 5 ptg waktu tempatan dan langsung saja kerumah Ibu Ustaz Yasser di Pariaman, dalam kegelapan malam kerana letrik terputus semenjak gempabumi itu amatlah menyukarkan suasana. Tapi syukur alhamdulillah kami di sambut oleh keluarga Ustaz Yasser dgn penoh mesra.Walau pun Ibu Ustaz Yasser telah meyediakan tempat tidur buat kami tapi kami tidak dapat memenuhi undangan itu memandangkan rasa tidak sampai hati menyusahkan orang yang didalam kesusahan. Kami mencari penginapan di hotel seluruh Pariman tapi semunya penuh.

Pada malam itu kami meginap di sebuah hotel yang yang telah menaikan harganya dari harga Rp 76,000 kepada 240,000 selepas gempabumi, iya mahu tak mahu kami tidur juga, dan semuanya telah mengambil kesempatan dari tregedi gempa bumi termasuk sate Padang dari Rp 8000 sepinggan kini telah naik Rp 15,000 dan semuanya naik harga inilah masanya untuk mengaut kesempatan dari orang datang untuk membantu dan mengziarah. Tahun melawat Indonesia atau Wisata Gempa, insyaAllah saya sambung berita menarik ini dari bumi Minangkabau.

No comments:

Post a Comment