Wednesday, October 28, 2009

BELUM HABIS LAGI

Foto :Tak kiralah siapa anda, kalau ada di timpa musibah apakah anda hanya berdiam diri?tak ambil pusing atau setakat berkata "mana ada duitnya nak tolong orang, aku pun susah" Jangan begitu, bantulah walaupun hanya dengan doa anda.

Gempabumi yang melanda Padang telah hampir sebulan berlalu, kenangan saya semasa melihat kesan gempabumi itu masih hangat dalam minda saya.Tak tau lah saya kenapa gempabumi yang di Padang ini sangat memberi bekas dalam hati saya.Saya terbayangkan kawah di kaki Gunung Tigo yang telah menjadi pusara ratusan penduduk di tiga buah kampung .Bila ingatan itu mengimbau terasa bulu roma naik, bukan seram tapi takut dengan kemurkaan Allah.Kalau Allah mau tarik nikmat tu hanya beberapa saat saja dan berlakunya tidak mengira masa dan kepada siapa?

Saya tengah mengarang buku gempabumi yang luarbiasa ini dan saya mau terbitkan buku ini dengan cepat dan buku ini akan saya bonuskan foto foto yang nyata lagi bersuloh.Biar buku ini jadi ubat hati yang durhaka kepada Allah supaya kita dapat berubah sikap jadi manusia yang pemaaf,pegasih dan insan yang taat dengan perintah Allah.


Foto : Bagaimana kalau yang tersangkut di celah runtuhan kayu,besi ini anda atau orang yang anda sayang. Ini gambar masa tsunami 2004 di Acheh.Siapalah kita ini ingin mempertahan apa yang kita ada.

Saya teringat ada seorang kawan saya yang sering memberi ingatan pada saya, katanya "masa badan sihat ni buatlah rumah, carilah harta dan simpanlah duit, nanti bila hari tua senang tak payah susahkan anak anak" saya diam saja dan saya tidak mau menjawab cakapnya dan dia memang tahu saya tidak ada rumah, kecuali menyewa aje, saya tidak ada harta, kalau adapun saya dah mewakafkanya untuk rumah anak yatim dan madarasah, dan saya memang tidak ada lansung simpanan dalam bank. Kalau saya ada RM 50 pun saya akan ingat pada siapa duit ini untuk saya beri samada pada anak anak, orang tua yg minta sedekah atau masukan dalam tabung masjid atau paling tidak pun saya akan beri pada anak anak angkat kemboja yang masih belajar.

Saya tahu duit dalam gemgaman saya akan membuatkan saya jadi tamak iaitu untuk mengenyangkan perut saya, untuk melawa muka saya dan untuk mengantikan pakaian baru saya, tapi kalau duit yang saya berikan pada orang layak menerimanya akan membuatkan orang menerimanya dapat melepaskan kesusahanya.


Foto : Rumah yang di bina puluhan tahun akhirnya dengan beberapa detik saya Allah menariknya balik dan rumah yang cantik itu tersungkur di bumi.

Sewaktu di Padang saya temui Ibu ibu yang merintih pilu dengan bencana gempabumi itu, katanya " rumah yang dibina berpuluh tahun tapi hari ini hanya lihat ianya tersungkur di bumi aje" Sedih juga saya dengar, tapi kuasa Allah itu mengatasi segala galanya dan dua hari lepas ada kawan saya beritahu pada saya " aku nak beli rumah kat kawasan perumahan barulah, rugi tau tak beli" setahu saya dia dah 4 biji rumah termasuklah rumah flat. Beginilah tamaknya manusia dan takutnya manusia pada kesusahan pada hari kemudian, tapi terfikirkah oleh manusia bagaimana jika Allah tarik nikmatnya dengan melemahkan tubuhnya saja, apa akan jadi dengan hartanya itu?

No comments:

Post a Comment