Thursday, October 22, 2009

PAMAN

Foto : Bertudung merah jambu Ummu Solehah,Berpurdah hitam Ummu Sakinah dan yang paling kanan anak angkat saya Irfan Soleh.

Foto : Ini Azizi,(Paman) menjadi kesayangan anak buahnya.

Adik lelaki kedua bongsu saya namanya Azizi. Orangnya kacak juga, masih bujang lagi dan mempunyai perwatakan orang yang berakal dan baikbudi bahasa.Ini bukanlah saya nak memuji sebab dia adik saya, tapi memang benar.Tapi yg kurangnya dia ni tidak mempunyai pekerjaan tetap. Dia ada kemahiran di dalam bidang IT. Anda sebut saja nak buat apa,program apa.Agaknya itulah nasibnya orang yang berjiwa lembut ni agaknya.

Azizi ni dia tinggal dengan kami semenjak dulu dulu iaitu sebelum saya ada anak lagi dan kini anak sulung saya berusia 24 tahun.Saya pun tak tau kenapa dia boleh tinggal bersama dengan kami cuma sekarang kami tidak tinggal serumah denganya.Baru baru ini saya telah membuka kaunter untuk BANTUAN MISI KEMANUSIAAN PADANG. Dia dengan rela untuk membantu saya, cuma katanya kalau ada rezeki lebih bawalah dia ke Padang dan kami telah membawanya untuk membantu kerja kerja sukarelawan. Selama 4 hari di Padang dia telah bertemu dengan ramai orang dan dia pula bercadang untuk ke Jakarta untuk mengziarahi anakbuahnya iaitu Solehah,Sakinah dan Nukman. Perjalanan selama 36 jam dari Kota Padang ke Jakarta adalah satu pengalaman yang manis baginya.Bila dia sampai di bumi Jakarta anakbuahnya telah menerima kedatangan pamanya yang berusia 33 tahun itu. Selama 8 hari dia bersama anakbuahnya ada perkara yang membuat anakbuah merinduniya iaitu Azizi rajin memasak untuk sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Kini anakbuahnya sangat merindui masakan Pamanya itu. Tapi yang saya risau sekarang ini apakah anak saudara Azizi tu bolehkah memasak seperti Pamanya masak. Kalau boleh maka pamanya akan merindui masakan Sakinah dan Solehah.

No comments:

Post a Comment