Wednesday, March 31, 2010

TERBIAR

Ya Allah...hambaMu ini dlm keadaan yang sangat tenat,kritikal dan azab. Tak mampu rasanya untuk meneruskan perjuagan hidup ini. Tak mampu rasanya nak memikul tanggungjawab sebagai Khalifah di mukabumiMu ini Ya Allah.

Rintihan, ratapan, lolongan dan rasa bersalah itu seperti sekongkol dengan perasan ini.

Cubalah anda semua lihat di dada akhbar, di TV, di radio dan kadang kadang di tepi longkang, dlm tong sampah, dlm surau ada jasad yg telah tak bernyawa atau yang tinggal nyawa ikan tergelitik tanpa "Ihsan."

Manusia memang kejam.

Wahai ibubapa, para pemimpin kota dan desa, para artis idola remaja, para bijak pandai, para ilmuan, para alim ulama dan semua masyarakat sejagat turunlah... jengoklah anak anak remaja kita yang sedang di belenggu dengan masalah sosial jahiliah, masalah ketandusan ilmu agama, tiada beradab, tiada segan dan malu lagi antara lawan jenis.

Mereka telah melalui zaman hidup yang tiada batasan, tiada larangan, tiada sempadan iaitu dunia jalur lebar, tiada peraturan.

Mereka berfikiran bebas iaitu bebas dlm ertikata sebenarnya didlm melakukan sesuatu dan ibubapa tak terlarang, kepercayaan ibubapa pada anak anak hari ini sungguh luarbiasa dan anak anak mengatur kebebesanya sungguh luarbiasa.

Jika hari ini kita gagal menangani masaalah gejala sosial, tunggu ye musibah akan melanda dan di saat itu barulah kita berpaling dan terasak mengenangkan " kenapalah musibah ini berlaku?"

Wahai ibubapa marilah kita jengok jengok anak kita dan kita halang aktiviti sosial mereka yang telah kita nampak sumbang di mata. Jangan takut dengan anak, kalau perlu kita pukul kita pukul kalau mereka tak mau dengar kata, ni ada saya dengar ibubapa kata " eee saya tak pernah jentik pun anak saya" anda tahu, anak ini kalau kita sayang mesti di tangankan, sebab kalau kita hanya cakap aje mereka tak mau dengar, kalau mau ajar anak iaitu pada ketika usianya 2 tahun lagi hinggalah pada usianya 10 tahun. Kalau usia 11 tahun baru anda mahu mendidiknya, tak mungkin akan mereka dengar dan anda pula akan di ajarnya." Anak adalah permata dan anak adalah racun buat kita, jika betul cara didikanya Insyallah doanya akan membuatkan kita aman di alam barzah.

No comments:

Post a Comment