Thursday, March 18, 2010

Sejarawan Hebat


Mengkaji orang orang yang menempa hidup dengan nama seperti sejarawan,sasterawan,cendikiawan adalah sesuatu yang bagus dan baik.

Tapi anda jangan suka atau berminat dengan politakawan atau bisneswan. Dua dua jawatan penting yg jadi rebutan dari dunia ini terjadi hinggalah keakhir nanti akan berkocak dengan peristiwa yang menghiris imam dan meruntuhkan agama.

Kerana politik orang sanggup lakukan apa sahaja, berbunuh, bermusuh dan membuang darah daging seperti saudara mara, anak dan hilang kehormatan.

Manakala bisnes ni sangat bagus kerana 99 dari rezeki yang Allah anugerahkan melalui perniagaan, tapi hari ini orang yang memulakan perniagaan tak kiralah goreng pisang tepi jalan, nasi lemak di gerai , jutawan internet atau orang yang kaya seperti Moktar Al Bukhari,Robert Kuok atau Ananda Krisnan.

Jangan jadi kaki tindas orang sudahlah atau menjalankan perniagaan haram, kadang kala berniaganya barang halal tapi timbanganya menipu. Banyak sekarang ni terjadi.

Saya ada pergi pasaraya jualan beg tangan jenama bonia dan harga sebelum promosi RM 420 tapi di buat potongan 70% maka harganya RM 156 saja

jadi nampak oooo murahnya beg tu.

Sebenarnya di sini telah berlaku satu penipuan dalam perniagaan. Beg tangan tu barang dah lama, warna dah kusam dan harganya memang begitu. Tapi bila buat "Sale" kenapa pula di tulis RM 420, kadang kala tu kita ni gila gila membeli, maka belilah barang itu dan jajalah cerita satu kampung kat pasaraya ni ada jual barang promosi dan berduyun duyunlah mak kiah,cik bedah naik bas pergi shopping dan bergandung gandung bawa barang murah balik, tapi sebenarnya mereka semuanya ni dah kena tipu. Hati hati tu ye!

Ni saya nak cerita tentang seorang sejarawan terunggul dalam Ikhwanul Muslimin, nama yang tak asing lagi di kalangan orang orang yang menegakan agama di muka bumi ini .

Namanya Hasan al Banna. Malam tadi teringin sangat nak kaji siapalah orang yang tersohor ini hinggakan musuhnya sanggup bergadai nyawa untuk menghapusnya di muka Allah ini.

Semasa usianya4 tahun dia telah mula menghafal al Quran, bukan belajar iqra tau. Kalau anak orang melayu di Malaysia ni
umur 6 tahun baru belajar alif, ba, ta dan iqra umur 10 tahun.

Bila usia Hasan al Banna 14 tahun dia telah menghafal al Quran. Beliau adalah remaja yang berdisplin, beliau telah membahagi masa kehidupanya dalam sehari kepada 4 bahagian iaitu sebelum subuh dia menghafal al Quran,
Selepas itu beliau akan kesekolah dan bila balik dari sekolah dia membantu ayahnya bekerja merepair jam. Bila malam dia mengulangkaji pelajaranya dan bila tengahmalam dia beribadat & menghafal al Quran.

Hasan al Banna telah menjadi mahasiswa pada usia 16 tahun dan telah tamat belajar di universiti pada usia 21 tahun di Darul Ulum. Hasan al Banna adalah seorang penulis, pemidato yang hebat dan dia kuat bekerja menyara kehidupan keluarganya serta sentiasa mengadakan usrah tanpa mengira waktu demi agama Islam yang mulia ini. Beliau sangat kuat menentang kemungkaran.

Beliau juga adalah ahli fiqih dan hadis. Dan gerakan ikwanul Muslimin di bawah pimpinanya telah mengegar dunia pada tahun 40 an. Kehebatan Hasan al Banna ialah dia mampu menarik serta menerangkan tentang Islam di mana sahaja termasuklah di kedai kopi, di disko atau di mana mana sahaja. - Ini kisah Hasan al Banna dari kecil, remaja dan tamatnya kehidupan di dunia ini tiada langsung hidup dalam keadaan yang laro atau hidup dalam keadaan yang menghiburkan . Beliau sentiasa hidup dengan belajar, berjuang dan bekerja keras.

Tapi hari ini anak muda kita belum mampu lagi bergiat seperti Hasan al Banna. Hari ini anak anak dari usia muda lagi telah di asuh dengan pendidikan mudah ,makan mesti kenyang, tidur mesti cukup, kerja jangan kuat dan hiburan mesti lebih.Hari ini Islam sangat jauh dari anak anak.

Ada anak anak yang tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah. Siapa yang mahu di persalahan. Anak anak sekarang telah jauh tersasar.

Hari ini kegilaan anak anak dengan internet telah naik secara mendadak. Hidangan dari kaum yahudi adalah permaianan atau "Games". Mereka mampu untuk memesong kan masa belajar, masa beribadat, masa untuk bersama dengan keluarga dgn ciptaan games games baru dan canggih

Apakah para ibubapa tidak mahu memiliki anak seperti i Hasan al Banna ? atau apakah ibubapa mahu jadi anak seperti penyanyi hebat, atau jadi seperti pelawak terkenal atau pelakun tersohor.

Nak jadi Hasan al Banna kena kuat, tabah.kuat semangat dan mampu berdakwah sekalipun nyawa jadi taruhanya


No comments:

Post a Comment