Monday, March 15, 2010

Tempat Anak Derhaka


Foto : Ibu dan anak

Foto Anak anak.

Kalaulah hendak di bincangkan pasal anak anak ini tak habis, selagi dunia ni tak kiamat maka kisah antara ibubapa dan anak anak ini ibaratnya seperti irama dan lagu "tak dapat di pisahkan" cerita anak anak derhaka ini telah banyak di paparkan TV,radio,kisah di zaman Nabi dulu pun ada juga iaitu seorang sahabat Nabi sendiri derhaka pada Ibunya walaupun dia sangat kuat beribadat, tapi bila dah nak mati itu ibu tak ampunkan dosa itu, nak gucap tak dapat.

Redha Ibubapa Redha Allah.

Kenapa ye redha Ibubapa ni redha Allah. Oooo senang aje wahai anak anak yg di luar sana. Kalau dari mula lagi ibu di dapat hamil tu, haaa bermulalah wajah baru dalam kehidupan seorang Ibu,sembilan bulan sepuloh hari membawa bebenan kemana sahaja.

Dan kalau dah tiba masa nak melahirkan itu, cuba anak anak tengok kat hospital bersalin tu, menjerit,melolong dan ada tu yg minta mahu mati sahaja. Punyalah sakitnya kalau yg jenis anak derhaka pula nak bersalin, selagi maknya tak ampun maka dia rasa pula bagaimana azabnya utk melahirkan.

Saya pernah lihat ada ibu yg sangat sakit mahu melahirkan anak dari 6 pagi sampai 12 tgh malam belum beranak lagi.

Ni kalau orang lelaki nak tahu macamana ye, setiap kali "gesa" iaitu sakit yg datang ( buka ruang untuk mengeluarkan kepala bayi itu)mula mula sejam sekali,pas tu setengah jam dan bila sampai pada yg 5 minit sekali itu biru, hijau muka si ibu.

Kalau dapat bidan yg suruh lahir secara normal itu tanpa bantuan apa apa maka di saat itulah mahu sahaja si ibu menukarkan nyawanya dengan kelahiran anaknya.Kalau orang bukan Islam tu akan keluarlah perkataan menyumpah meyeranah suaminya tapi kalau orang Islam mana yg ada pegangan agama itu boleh di bawa mengucap dan berzikir. Kadangkala anak keluar tu terkeluar sekali najis si ibu dan kalau selepas bersalin tu badan tak boleh bangun kerana kesakitan dan kelemahan mengeluarkan seluruh tenaga utk seorang manusia.

Begitulah wahai anak anak, nyawa ibu adalah tukaranya untuk melahirkan seorang anak dimuka bumi ini.

Tapi bila anak sudah membesar maka anak anak ini lupa pada siapa orang yg melahirkanya kedunia dulu dengan nyawa sebagai pengalang.

Bila anak anak tu dah pandai berkata kata dan dia ingat dia dah pandai jaga diri, dah sekolah tinggi sikit, dah rasa bertamaddun sikit maka "IBU adalah SETERU".

Kenapa ibu jadi seteru, sebabnya ibu sering beri nasihat, dia tak suka dengar, ibu selalu mahu dia jadi orang baik baik dia tidak mahu, dia mahu ikut hala yahudi dan syaitan yg menghasut.

Dan kalau si ibu ajak anaknya tu menolong si ibu maka banyaklah helah si anak.

Kalaulah anak itu dah bekerja mulalah dia rasa kedekut dengan si ibunya dan rasa sayang duit untuk beri pada ayah dan ibunya kerana katanya " aaah aku pun tak cukup, mana lagi nak bayar kereta, mana lagi bayar rumah besar yg isteri idamkan, mana lagi membeli perabut, mana lagi bini nak shopping bulanan dan mana lagi nak beli alat teknologi yg canggih.

Wahai anak anak yang di luar sana, Ibu anda adalah nyawa anda. Jika ibu anda tidak redha dengan kehidupan anda jangan anda mimpi untuk mendapat keberkatan dlm hidup ini.

Ibu anda melakukan satu pertarungan yang mempertaruhkan "NYAWA" untuk anda. Dan anda tidak rugi jika anda jadi orang baik baik.

Apakah ciri ciri anak yag baik
1 Taat kepada Ibubapa kecuali perkara maksiat yg menyekutukan Allah
2 Beradab bila bertutur dgn keduanya jangan asyik nak merengus dan marah sahaja
3 Selalu kucup pipi dan dahi keduanya
4 Memuliakanya, jangan bila di minta baru nak beri
5 Tolong bantulah kerja kerja tanpa di suruh arah
6 Sentiasa menjaga kehurmatanya dan juga harta bendanya
7 Kalau di panggil jangan buat pekak. Kalau ibu anda terasa di hatinya, anda boleh boleh jadi tuli kalau Allah tarik pendengaran anda
8 Jangan meninggikan suara, kalau suara ibu anda tinggi pada anda maka anda diam sahaja
9 Kalau dia sedang bercakap jangan potong percakapanya
10 Jangan keluar rumah tanpa izin keduanya.
11 Jangan mecacatkan hati dan perasanya dgn perbuatan yg dia tidak suka

Kalaulah anda memulikan ibubapa maka kehidupan anda sangat aman dan umur anda di berkati dan anda jangan lupa anak yg soleh itu di jamin SYURGA. Kalau anda membuat hati Ibubapa anda gundah gulana atas dunia lagi seluruh kehidupan anda tidak di berkati dan amalan anda tiada maknanya.

No comments:

Post a Comment