Wednesday, March 17, 2010

WALI BAND


Perjalanan dari Damansara ke Kajang memakan masa 1 jam 20 minit atau kurang sikit kalau tak jem 1 jam. Saya suka beberapa siaran radio yg mengeluarkan lagu lagu cinta atau lagu lama dan boleh juga lagu lagu baru.

Kadang kala tu saya rasa sangat boring setiap hari laluan sama pergi dan balik, mau rasanya saya beli satu perahu untuk menongkah arus sungai Gombak tu, tapi malulah buat kerja pelik gitu, tapi boleh juga jika impian saya ni memiliki sebuah helikopter macam Oprah.

Semuanya serba mungkin ye. Dalam perjalanan tu kadang kadang kalau saya seorang saya pasang radio tu kuat sikit biar saya boleh menyanyi sekali, kalau ada teman anak bujang dan anak gadis saya maka saya suka berleter.

Kata orang kalau nak beri nasihat kat anak anak biar dlm kereta sebab dia tak boleh lari, tapi saya ni jarang juga berleter panjang panjang, letih! selalunya saya tanya pandangan atau pendapat kat diorang ni.

Saya jarang mengantuk waktu memandu sebabnya saya akan akan kunyah gula gula kalau terasa mengantuk.Saya lakukan ini demi "bangsa, masyarakat dan agama". Kalau saya mahu duduk rumah boleh aje , tapi saya dah berjanji pada diri saya sendiri dan saya mencabar diri saya sendiri"

Dalam perjalanan saya jauh ni saya akan mencari siaran yang menyiarkan seperti lagu "Yang" iaitu penyanyinya Wali Band, satu lagi lagunya " cari Jodoh". Kedua dua lagunya sedap di dengar , sebab nya mungkinlah liriknya,penyanyinya dan muziknya, semuanya main peranan hinggakan lagu ini memposanakan saya.

Senikata lagu "Yang"
Yang.. coba kau jujur padaku
Yang...foto siapa di dompetmu
Yang... Kot kamu diam begitu
Sayang,jawablah atau aku pergi sayang
Aku Tak mau bicara
Sebelum kau cerita semua
Apa maumu,siapa dirinya
Jangan hubungi ku lagu

Dan saya pun tidak hafal semuanya....
Manakala lagu cari jodoh pula

Apa salahku apa salah ibuku
Hidup di rundung pilu
Tak ada yang mau,tak ada menginginku
Ku cari pengubat rindu
Ku cari penawar
Ku cari kekasihku

Timur kebarat
Selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim durian ke musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
ooo Tuhan inikah cobaan
Ibu ibu bapak bapak
Siapa yang punya anak

isssh saya pun tak hafal juga semunya. Tapi lagunya bestlah juga,

Tapi ada lagu orang putih yang sedap di dengar dan senikatanya halus dan menusuk kalbu
Tajuknya "My Way" oleh Elvis
antara senikatanya
And Now
The end is near
The final Curtain
My friend make it clear
i'll state my case
of which I m certain

dan ada senikata yang paling menusuk sekali bila tiba pada rangkap ini
I loved ,laughed, and cried

Kalau nak cerita pasal lagu ni macam macam lagu yang keluar kat radio,TV dan ada buat konsert. Tapi tak boleh lawanlah lagu P.Ramlee dan lagu Sudirman. Tapi walau apapun saya adalah minat semua lagu lagu yang berkumandang di corong radio dan termasuklah lagu tamil.

Lagu lagu ini boleh mengkhayalkan ,boleh menghiburkan dan boleh juga melembutkan jiwa yang keras. Teringat saya zaman anak dara dulu, ada seorang tu selalu nyanyikan saya lagu "musliha" iaitu lagu yg dinyanyikan oleh Othman Hamzah dan lagu ini banyak menyimpan kenangan indah buat saya kerana lagu ini seorang beragama buddha berbangsa china itu mahu masuk Islam dan hingga kini dia masih solo lagi munkin usianya sudah 6o tahun.

Tapi walau apa pun saya nak ucapkan terima kasih pada WALI BAND yg boleh menembusi pasaran Malaysia ini dengan lagu lagunya hinggakan saya pun ingin sekali bertemu dengan penyanyinya yang katanya belajar di Pondok Pasentren La Tahzan Sukabumi dan ada lagi lagunya yg best " ingat Sholawat" . Tahniah wali band.

No comments:

Post a Comment