Tuesday, March 16, 2010

KACANG LUPAKAN KULIT





Kacang yang paling sedap di makan waktu santai santai ialah kacang " cap tangan" iaitu kacang tanah yg merupakan makanan kudap kudapan tradisi zaman berzaman.

Kalau ngantuk pun kita makan kacang ni juga. Tapi kalau makan kacang banyak boleh buat jerawat tumbuh meliar di muka. Tapi tak ape makan sedap muka tumbuh jerawat pun tidak ape.

Ni lah sebut pasal kacang ni saya teringat satu simpulan bahasa " ibarat kacang lupakan kulit" maknanya kalau di saat dia memerlukan kita untuk membantu kita bantu sehinggalah dia berjaya atau istilahnya senanglah, bila dia mula berjawatan besar, ada kereta, ada rumah,ada duit lebih maka kita ni (orang yg menolongnya sewaktu susah dulu) di buatnya "seteru atau musuh" itulah perkataan mudah yg hendak saya sebutkan.

Inilah ada kawan saya bela 2 orang anak angkat. Di belanya semenjak umur budak 4 tahun kakaknya 3 tahun adiknya.Ibu budak itu meyerahkan pada kawan saya dengan alasan dia tak mampu nak menyara anak anak yg sebelas orang itu.Kawan saya ini sangat iklas menjaga,meyekolahkanya dan memberi kasih sayang pada budak itu.

Tahun demi tahun budak itu membesar dan pandai pula berlajar.Akhirnya bila keputusan SPM keluar si kakak dapat 5A dan adiknya PMR dpt 8A. Maka tanpa di duga oleh ibu angkat ni datanglah kedua ibubapa kandung budak ini untuk mengambil anaknya kembali kepangkuanya.Ibubapa angkat ini sangat sedih, tapi dia tidak boleh berbuat apa apa, akhirnya di akur dgn kehendak ibubapa kandung budak itu.

Maka baliklah kedua orang budak itu kerumah ibubapa kandungnya.

Mahu di pendek kan cerita,
kedua orang budak itu cemerlang dlm pelajaran dan masuk universiti serta mendapat jawatan yg tinggi.Satu hari ibu angkat yg pernah menjaga dan memberi pendidikan pada kedua orang budak ini telah membuat temu janji untuk berjumpa dengan anakangkatnya, tapi budak ini telah menghamun ibubapa angkatnya dengan kata kata yg tidak sepatutnya di lemparkan untuk seorang Ibubapa angkat yg menyekolah dan mendidiknya dulu. Jangankan anak angkatnya membalas budi ibubapa angkatnya tapi maki seranah pula di hadiahkan pada ibubapa angkatnya.

Inilah rupanya orang "kurang akal" maksudnya cerdik tapi tak berakal, hinanya orang kurang akal sangat menjijikan kerana dia tidak mahu mengunaka anugerah nikmat "akal" yg Allah beri padanya untuk membina "ukwah "pada orang yg berjasa padanya.

Tapi kawan saya ini tidak sedih, kerana dia sudah menjalankan tanggungjawabnya sebagai INSAN.

No comments:

Post a Comment