Tuesday, March 9, 2010

TIADA BEZA

Hari ini saya mengadakan satu mesyuarat untuk perlancaran Taman Bimbingan Kanak Kanak Kaum Peribumi di Kg Merbau,Maran Phg.Mesyuarat Jam 2.00 ptg, tapi jam 12.00 tgh hari saya dah sampai balairaya dengan Ummu Sakinah.Saya sebagai tuan rumah dlm mesyuarat ini agak rasa sangat letih sekali
1 Membersihkan balairaya yg sangat kotor
2 Cuaca panas
3 Tiada sokongan dari masyarakat Jiran iaitu dari penduduk kampung berhampiran iaitu kedua duanya orang Melayu dan Islam

Setelah membersihankan balairaya itu kami di kunjugi oleh kanak kanak dan ibu ibu kaum peribumi, dia ingatkan kami nak buka kelas, jadi dia orang ini datang nak belajar, jadi saya ajak sembang sembang dan bertanya khabar mereka.

Tak sangka saya bila di beri peluang mereka ini meluahkan isi hati mereka bermacam macam masalah yg mereka bangkitkan. Ingatkan orang asli tidak pandai cakap, rupanya kalah menteri.

Mereka membentang perkara tentang bagaimana peyaluran bantuan dari pihak tertentu untuk orang asli. Rumah kos rendah yang bernilai RM 20,000 itu di buat seperti harga RM 8,000 sahaja. Belum masuk untuk tinggal dah pecah,retak dan batu batanya mudah tercabut. Bilikair nya teruk dengan sistem air bertakung. Agaknya orang tukang buat ini tidak guna minda agaknya, kalaulah buat bilik mandi itu mestilah ada lubang yang agak besar sikit supaya air mandian itu keluar kelongkang.

Pintunya di buat dari papan playwood yg paling murah, sekarang dah reput sebab kena hujan dan panas. Piawaian letrik sangat teruk. Alangkah hinaya orang yang bernama kaum peribumi ini. Apalah guna menunjuk nunjukan bantuan di beri tapi seperti hampas.

Tak ape itu bab rumah, ini saya tak sentuh lagi duit tanam semula kelapa sawit.

Kali ini saya nak sentuh sikit bab pendidikan untuk kanak kanak orang asli yg berada di Jajahan Maran iaitu sebanyak 9 penempatan termasuklah Kg Merbau yg di kendalikan oleh Pejabat Hal Ehwal Orang Daerah Maran. Saya dah mengadap orang orang yg berkenaan di Jabatan Hal Ehwal Orang Negeri Pahang ni dah 3 kali supaya ada pihak yang berwajib masuk campur untuk pihak kami mengadakan Kelas Kanak Kanak. Saya bukan minta RM 5000 sebulan untuk membiayai sebuah kelas pendidikan untuk kanak kanak orang asli, saya minta RM 1200 dan minta mereka campurtangan dalam usaha yg murni ini iaitu untuk elaun 2 orang guru dan beri makan kanak kanak orang asli tersebut.

Tapi apa kata pegawai berkenaan. "Kat Kg Merbau tu mana kanak kanak lagi" ewaah cakap perkara yg dia tidak tahu. Kalau nak kiralah saya datang ke Kg Merbau itu untuk adakan program dgn orang asli dengan dia ambil kisah penempatan orang asli di bawah naungan dia boleh jadi 10 kali lebih banyak saya datang.

Ni saya nak beritahu bahawa ibu ibu muda kaum peribumi itu setiap tahun beranak sehinggalah misi di kelinik kesihatan kata "stop" dan di ikat peranakanya barulah dia tidak beranak, cuba kira satu keluarga ada 10 orang anak, kalau 26 keluarga jadi jumlahnya ramai. Kalaulah dikatakan tiada kanak kanak nak sekolah di tadika yang mahu saya buat ini itu bohong besar.

Saya tahu bahawa kami NGO tidak ada duit untuk melobi atau beri duit kopi, tapi saya minta tolong ambil perhatian kepada permasalahan yg orang hadapi dan jangan sekat kalau ada NGO atau lain badan bukan kerajaan untuk membantu. Saya harap kepada yg terlibat faham kedudukan yg sebenar.

No comments:

Post a Comment