Thursday, April 1, 2010

TERBABAS

Nak cerita pasal "korupsi" pinjam bahasa Indonesia ye mass Joko, ini adalah cerita lama. Tak ada bezanya kekayaan untuk orang yg bekerja makan gaji yg di kaut tanpa restu oleh rakyaat yg di perbodohkan.

Hari ini kalau orang yg memegang jawatan ketua pengarah, pengarah atau atau ketua setiausaha di Jabatan kerajaan mestilah orang BIJAK PANDAI, ORANG OTAKNYA BERGELIGA . Sebab apa gitu ? kerana apa jua urusan mestilah melaluinya.

Contohnya kalau di Jabatan buat kerja yg berkaitan dengan hal ehwal pembangunan maka untuk membina sebuah jambatan di sebuah desa, kelulusanya mestilah di bawa meeting dulu setelah tender di tangkap oleh kontrator, lepas tu pengarah luluskan dgn bersyarat.

Syarat mestilah ada yang berbaloi dan kadangkala tu kita rasa pelik ye kenapalah orang yg kerja di jabatan kerajaan atau di kantor pemerintah ini kayanya luar biasa, rumahbesar, kereta besar dan hidupnya mewah semacam aje, gaji tak seberapa tapi hidup mewah. oooh rupanya mereka ini bijak mengurus dan bijak menjana kewangan dari kepandaian mereka.

Kalau yang kerja berkaitan jabatan makanan pulak, ini lagi parah, nak keluar segantang beras atau sekilo gula persenya kena di tol kat orang nombor satu dlm Jabatan atau dlm kantor pemerintah.

Kalau dulu digunakan istilah bayar ufti, sekarang ini di panggil bayar kos pengurusan dan bayar perkhidmatan. Contohnya lah kalau kerja kerani di jabatan taliair tapi boleh kaya bina istana, sebab apa? sebab pandai menguruskan hak orang orang dan menjadi hak sendiri.

Jangan risau kalau kerani cabok lebih mewah dari pegawai atasan. Dan jangan terkejut kalau orang dah berhenti kerja boleh bina empayar tujuh keturunan tak habis makan.

No comments:

Post a Comment