Thursday, April 22, 2010

Tukang Kipas

Kalau pengantin duduk bersanding atas pelamin, mesti ada tukang kipas, kalau raja zaman dulu dulu duduk atas singgahsana maka mesti ada gundik yg mengipas. Dan kalau mak datin pula pergi mana mana dia mesti bawa bekal kipas china.

Saya juga ada kipas yang di beli di Acheh, cantik siap bersulam lagi. Itu cerita kipas dan kegunaanya.
tapi hari ini kipas dah tidak berapa nak perlukan lagi kerana orang dah pakai aircond (penghawa dingin).
Ni ha saya nak tulis pasal tukang kipas, kalau kita jadi boss di pejabat punya ramai kakitangan atau pekerja atau karyawan maka ada diantara kita ni nak naik jawatan atau nak gaji naik atau nak minta boss beri saham kat kita,kalau anak anak tu nak harta dari mak bapaknya di turunkan padanya maka sudah semestilah kita ni mesti pandai jadi "tukang kipas". Macamana nak jadi tukang kipas? ialah boss tak ada masa nak kaji selidik bakat pekerjanya maka orang paling bijak di kalangan pekerja itu adalah orang kuat mengipas.
Contohnya kalau boss ada kat pejabat tukang kipas ini mula memuji memuja boss dan burukkan orang lain. Kata dirinya aje yang bekerja, orang lain tak buat kerja, dirinya yg bawa kemajuan dalam industri itu, orang lain ni asyik nak meruntuhkan aje, dirinya aje yang hebat, orang lain malas, tak buat kerja dan bermacam macam lagi. Maka boss pun akan termakanlah dengan hasutan tukang kipas ni. Boss tiada pilihan, kalau tak mahu dengar entah entah betul kata tukang kipas ni, kalau dengar nanti mesti ada orang lain yg teraniya.
Maka dlm soal ini boss kena ada pendirian sendiri dan jangan bergantung pada tukang kipas. Orang yang jadi tukang kipas ini selalunya bersikap kurang ajar, biadap dan pendendam serta
rakus dengan "hak"nya. Orang yang jadi tukang kipas ni selalunya tak pandai buat kerja dan kerjanya orang lain yang selesaikan. Yang dia pandai "mengipas"

No comments:

Post a Comment