Saturday, April 17, 2010

MAIN PONDOK PONDOK

Sewaktu ini saya berada di Hotel Wisata, Acheh. Kepanasan di waktu ini sungguh memeritkan. Tak sanggup rasanya untuk keluar kemana mana. Saya lihat ramai sekali para bapa bapa duduk santai santai aje di gerai makan, di bawah pokok sambil bermain dam, manakala para ibu mungkin di rumah bersama anak anak.

Katanya ramai orang sekarang tidak ada pekerjaan, kesian apa nak buat begitulah nasib dan di TV Indonesia pula tak habis habis dengan berita rusuhan sana, rusuhan sini. Tak taulah nak cakap ape dan yang paling menyedihkan siaran TV Indonesia ini sangat telus, suara pendengar di siarkan terus menerus ke udara tiada kawalan, caci maki, hamun dan sumpah seranah buat sang pemimpin yang makan wang rakyaat telah jadi bualan di mana mana.

Manakala ada para mahasiswa telah mengamuk dengan pimpinan tempat mereka menuntut ilmu kerana rasa tidak kepuasan hati mereka dan tuntutan mereka tidak di penuhi dengan berbagai kehendaknya. Begitulah.

oooh ye, saya nak cerita masa saya berusia masih kecil iaitu sekitar 5 - 8 tahun, iyelah saya anak kampung, comot aje, tapi di waktu itu saya punya 5 orang kawan iaitu 3 perempuan dan 2 lelaki, yg lelaki ini usianya 2 tahun lebih muda dari kita orang semua. Kami semua ini suka main pondok pondok iaitu kami bina sebuah pondok dari kayu kayu hutan iaitu ada dapur, ada ruang tamu dan ada bilik tidur.

Saya suka jadi kakak, kawan saya jadi ibu dan seorang lagi kawan saya yang usia lebih tua 2 tahun dari kami jadi bapa, al maklumlah selalunya sang bapa ini mestilah usianya mestilah berusia lebih dari si ibu. Manakala 2 orang kawan lelaki saya jadi adik adik. Kami semua ini ada tugas masing masing iaitu saya ni tugasnya memasak dan membasuh pinggan, manakala adik lelaki saya ni pula kerja mencari kayu api dan mengangkut air dari perigi dan kawan saya yang menjadi ibu ini kerja mengandung iaitu terpakslah mengisi kain buruk dlm bajunya untuk menampaknya seperti orang mengandung dan kerjanya menjahit baju baby, manakala kawan saya yang perempuan jadi bapa ini kerjanya mencari kayu kayu membaiki pondok kami.

Inilah permainan kami masa kecil, yg seronoknya sebelum kami pergi kepondok untuk memulakan permainan kami maka kami akan berbincang dulu apa yang harus kami laku pada hari itu dan tugas kami ini tidak pernah habis. Oleh kerana saya ni tugasnya adalah kakak maka saya sangat bertanggugjawab pada kedua adik adik saya dan kami sanggup lakukan apa saya sahaja asalkan tugasan yang di rancang pada hari itu berjaya.

Kami satu keluarga membina rumahtangga "pondok pondok" ini hinggalah sang ibu saya melahirkan seeekor anak. Kami sama sama buat patung kanak kanak itu dari perca kain dan sang ibu tadi berpantang betul betul macam orang bersalin.

Isssh bila saya teringat peristiwa itu saya senyum sendirian kerana di waktu itu kami membina permaian mengikut apa yang kami lihat dan kami sanggup lakukan apa saja asalkan tugas yang kami pikul itu terlaksana dan kami puas.

Tapi hari ini saya sangat rasa sedih dengan permaian yang di reka di internet mempengaruh minda dari orang yang berusia kecil, remaja dan yang berumur dengan permianan"yang tidak mendatang keberhasilan" kecuali merugikan iaitu MASA, WANG DAN TENAGA.

Kenapa "games" yang di reka itu tidak membina peribadi anda seperti saya main "pondok pondok" itu. Kalau anda bermain "games" dlm internet anda rasa puas kalau anda di puji dengan kreativenya anda membina sesuatu, untuk membina itu anda perlukan wang yang banyak. Orang yang mebina permainan itu orang bijak bergeliga boleh mengaut keuntungan melalu "games" dan pemainya adalah kita semualah yang khayal di alam maya.

Dalam buku saya yang akan datang bertajuk "Wadah Cinta Solehah" ada saya tuliskan sebuah cerita "mat Jenin" anda baca dan anda teliti. Sebenarnya orang main"games" ini ibarat mat jenin. Mati dengan angan angan dan kita yang tidak berduit ini akan berhabisan duit untuk membina angan angan itu dan yang kaya raya itu pembina" games" itu. Apa kata anda semua?

No comments:

Post a Comment