Wednesday, April 21, 2010

Menelan benda haram

Nukman balik sekejap ke Malaysia kerana mahu perbaharu visa belajarnya.Banyak jugalah duit habis kerana ulang alik dari Jakarta ke Malaysia.Ni bulan mei Nukman nak balik lagi untuk pratikal pulak. Balik bulan mei memang nak suruh dia kerja biar dia tahu susah senang cari duit dan sara hidupnya sendiri.
Setiap kali Nukman balik mesti ada cerita, nantilah saya nak tulis novel berkenaan dengan budak budak siswa macam Nukman ni. Semalam dia balik semula ke Jakarta naik pesawat MAS. Tambangnya RM 316 beli tiket balik ke Jakarta sahaja.
Kalau bulan mei nak balik nanti pikir lain pulak.
Ni cerita Nukman di tahan oleh pihak imigeresen Indonesia, napa kena tahan?
katanya sebab Nukman tak beli tiket nak pulang ke Malaysia,maksudnya pulang pergi. Isssy malulah orang pakai seragam mahu cari duit dengan budak mahasiswa yang belum kerja lagi.
Pak Imigeresen jangan cari makan cara begitu, kalau terdesak tidak ada beras di rumah jangan beri anak bini makan dengan duit macam tu nanti tiada berkat hidup dan satu masa nanti anak anak bapak akan orang buat begitu.
Kalaulah orang yang pakai seragam bikin sikap macam tu, maknanya makan rasuah macamana mahu hapus rasuah.
Itu rasuah kecil dikalangan orang kecil, oooh kalau besar dikalangan pegawai pemerintah dengan rakyaat yang susah merampat macamana?
kesian juga bila dengar ada orang gajinya tak sampai 2 juta rupiah tapi bina kehidupan seakan akan bapak presiden. Sebenarnya dalam soal ini pemimpin jangan hidup mewah, jaga orang berkerja, lihat pimpinan UMAR ABDUL AZIZ, iaitu rakyaat di dahulukan. Maka akan terlaksana negara sifar rasuah.
Ni ada satu cerita lagi di imegresen Kemboja, masa raya korban tahun lepas kami di temani oleh seorang pelajar Vietnam yg belajar di sekolah agama di Sri Petaling Malaysia untuk buat korban di Vietnam & Kemboja. Masa kami nak pergi nak balik ke Malaysia, di Imegresen Kemboja pelajar ini kena tahan, kesian dia dah tiga tahun tak jumpa makbapaknya di Vietnam kerana kemiskinan tak ada duit nak balik, sekali sekala balik orang sponsor kena pulak tahan oleh imegresen. Masa itu dia hanya ada RM 2 sahaja dalam poketnya. Punyalah teruknya rasuah hinggakan RM 2 pun tak apelah asalkan dapat duit itu sebagai menebus salah yang tiada salah.
Kalau tak bagi RM 2 pihak imegeresn itu akan kaji selidik untuk menyalah pelajar itu. Inilah teruknya tuan imegeresen yang pakai baju seragam yang kemas,bersih tapi sangat hina dengan perangai yang suka makan duit haram. Maap ye bukan semua, hanya segelintir aje, tapi kalau dah seekor bawa lumpur maka habislah terpalit semuanya. Yang sebaiknya yang bawa lumpur itu di hapuskan aje. Maap ye, jangan tahan saya pula.

No comments:

Post a Comment