Friday, April 23, 2010

Rampasan Kuasa

Sekarang pilihanraya di Hulu Selangor tengah marak, bagai api yg sedang menyambar yambar. Siapa mencabar siapa itu tak penting, yg pentingnya maruah jangan tergadai dan soal menang atau kalah itu adat bertanding. Yang pentingnya jangan ada yang berkokok tak habis habis walaupun hari dah panas. Sabar ye orang Hulu Selangor.

Gitu juga yang berlaku di Bangkok Thailand, si baju merah sanggup menumpahkan darah demi pemimpinya yang sangat di sayanginya. Benarkah wahai si baju merah? ini semua teka teki dan konspirasi politik untuk merebut kuasa.

Bila sebut pasal kuasa ni saya ada perkara nak kongsi, Dalam mengejar cita cita kadang kadang itu orang bermotivasi tinggi dapatlah mengapai impianya, berjaya di puncak dengan nama yang tersohor, harta yg banyak, rumahtangga yang baik dan anak anak yang berjaya.

Didalam kita syok mengodak kejayaan itu, ingat ! ada mata mata yang jahat sedang memerhati dan meneliti untuk menyambar apa yang telah di bina itu. Kadangkala itu orang yang berjaya ini belum lagi menarik nafas terakhirnya di dunia ini, surat wasiat dari orang yg mahu hartanya di kuasai itu telah di draf, di war warkan. Bahaya ni, ini langkah orang bodoh kerana dia asyik mengintai harta orang, tapi mana hartanya yang di bikinya.

Yang sebaiknya orang mengintai orang itu bikin harta sendiri dan jangan pengaruhi orang lain untuk menguatkan "team perampas harta dan kuasa", atau jangan bubuh racun dalam periuk nasi orang lain yg kita rasa sebagai pesaing itu, kerana harta tu tak tentu lagi milik kita atau milik orang lain.

Orang begini selalunya dia suka cantas orang menjadi pesaingnya dan dia sanggup lakukan apa sahaja demi "ketamakan"nya dan orang ini akan lakukan satu rampasan kuasa secara paksaan walaupun dia terpaksa menyuntik ubat mati pada pemilik harta itu.

Hati hati bersahabat dengan orang yang sejahat ini. Ini adat dunia, oleh itu buat anak anaku tanamkan sifat "kemanusiaan" dlm jiwa dan sanubari supaya tidak memandang harta orang menjadi hak sendiri. Sifat kemanusiaan itu penting kerana orang berjiwa kemanusiaan ini tiada tamak dlm kalbunya, kecuali memberi dan menghormati orang lain. Salam dari bonda buat semua anak anakku di Kemboja, Acheh Darulsalam, Jakarta, Vietnam, Malaysia dan dimana sahaja. Berbuat baiklah sesama manusia.

No comments:

Post a Comment