Saturday, April 3, 2010

TALAM

Kalau cete pasal talam ni, banyak peribahasa atau peribahasa yg berkaitan dengan talam ni, talam ni adalah sejenis tempat yang orang gunaka untuk menghidang makanan kepada seisi rumah atau kepada tetamu. Tetapi talam di guna juga sebagai tempat atau bekas untuk makan bersosial, iaitu makan dlm satu bekas dengan cara beramai ramai seperti "nasi ambang".

Sedap makan beramai ramai ni. Masa belajar di satu jemaah dulu kami di wajibkan makan dalam talam dan bila saya buat kem untuk pelajar sekolah atau belia saya pula akan beri mereka makan didalam talam juga dan kami kat umah kadang kala tu makan dalam talam juga.

Tapi makan dalam talam ini adalah antara sunah nabi dan tradisi orang orang di timur tengah tak kira mereka ini orang miskin atau kaya.

Tapi yang saya nak cete ni "talam dua muka"bagaimana ye talam dua muka ni? apakah depan belakangnya boleh di gunakan? boleh.

Muka belakangnya di telungkupkan bolehlah guna untuk tebar roti canai dan membuah doh kuih.

Muka depanya boleh di gunakan untuk untuk di isi makanan . Tapi kalau manusia iaitu insan yg di anugerahkan akal oleh Allah mengunakan kaedah talam dua muka ni, maka selayaknya orang itu di campak kelaut biar makan di jerung

oooh ye saya nak cetekan pasal kawan saya ni, dia bila depan saya dia angkat saya ni bagai nak terlambung saya kelangit... katanya "eeeeh Rusnah, you ni hebatlah, baguslah, rajinlah" tapi belakang saya di tendangya saya hingga sampai terperosok kedinding.

Orang yg talam dua muka ni kelebihanya ialah selain bermuka muka,dia juga pandai mengipas orang yang dirasanya orang itu boleh bawa keuntungan dalam hidupnya dan talam dua muka ni bahayanya dia akan jatuhkan orang lain dengan mengunakan orang lain, ibaratnya dia "mengambing hitamkan" orang.

Orang talam dua muka ini manusia yang dayus di dunia dan hina di akhirat. dia bukan insan " berani kerana benar, takut kerana salah" tapi dia orang pengecut.

Jauhi dari insan yang " talam dua muka"

No comments:

Post a Comment