Tuesday, March 30, 2010

BEBAS

Ini bukan saya nak cerita sangat tentang hal saya zaman anak dara dulu, tapi saya nak bandingkan zaman mak ayah saya mendidik saya adik beradik dengan zaman saya mendidik anak anak saya.

Ya Allah jauhnya beza, anak saya dengan anak orang lain sama aje. Kadangkala tu bila tegur suruh dia belajar, suruh dia buat baik, suruh dia uruskan dirinya dan suruh dia hormatkan orang tua. Dia pulak ajar kita, baru baru ni saya dengarlah satu perbualan antara seorang ibu dengan seorang anak gadisnya yang berusia 23 tahun, kata ibunya " jangan main fecebook aje, belajar masak, basuh pakaian tu, nanti kalau dah kawin suami tak mau makan facebook tu" apa anak tu jawab " ala ibu ni, orang lelaki zaman sekarang dah tau semua orang perempuan atau isterinya dok kat komputer aje, nanti kita suruhlah bibik masak dan basuh kain" aaah cubalah anda bayangkan anak gadis sekarang ni membayangkan bahawa mereka sekarang ni tak perlu pandai masak, tak payah nak basuh baju dan tak payah uruskan diri.

Saya rasa ibubapa kalau lalai mendidik anak perempuan sebagai seorang perempuan yg solehah maka akan tersungkurlah mereka di kaki suami sebab para lelaki sekarang ni mudah panas baran dan bila balik rumah tengok makanan tak masak, pakaian suami tak terurus, anak tak terjaga akhirnya isteri kena cekik, kena terajang, kena pelempang oleh suami yang terlalu banyak tekanan di luar dan isteri di rumah tidak meyenangkan pula.

Dalam suratkhabar sekarang ni cerita artis membelasah isteri dah macam satu tabiat pulak. Saumi belasah isteri kemudian suami lari dan isteri pula di tinggalkan begitu sahaja.

Sebenarnya dalam rumahtangga ini tak kira siapa suami anda seorang artis ke, seorang menteri ke, seorang penoreh getah ke, mereka ini adalah lelaki yg memerlukan sebuah kesempurnaan bila berumahtangga dan mereka mengharapkan bahawa pasangan yg diidamkan itu adalah pendamping yang melengkap kehidupan mereka.

Tapi hari ini anak gadis moden dah tersasar jauh dari landasan yang sebenarnya. Gadis sekarang malas mengurus diri, malas belajar masak, malas membasuh pakaian yang mereka tau makanan segera, pakaian pula "pakai buang" dan yang paling bestnya kehidupan mereka di uruskan oleh orang lain.

Suami di uruskan oleh pembantu rumah, anak anak di uruskan oleh penjaga di rumah asuhan dan suami pula sibuk mencari sebanyak banyaknya duit untuk memenuhi tuntutan duniawi isteri. "rumahku syurgaku" akan jadi "rumahku nerakaku"

para gadis kalian belajar mengurus diri, cari ilmu memasak, belajar mengemas rumah, kalau tidak nanti anda lempar pinggan mangkuk, periuk belanga ke muka suami, suami pula sepak terajang dan tendang buat anda macam bola. Awas

1 comment:

  1. Yang lelaki pulak,dia kata "tak apa isteri tak pandai masak,sebok ber FB,pakai seksi2,yang penting kami bersefahaman,kita cinta dia"
    Tak sedar rupanya dia jatuh dayus kan.

    ReplyDelete