Friday, March 19, 2010

AKU TERIMA NIKAHNYA....


Geli pulak hati bila baca curahan hati dari gadis yang bernama Solehah.
Apa mau mu wahai Solehah?

Sekarang ni kat Malaysia mak andam, katering, tok imam tak menang tangan dan termasuklah juru gambar . Bekejar kejar menghambat pengantin agar diambilnya untuk memeriahkan majlis perkhawinan.

Minggu lepas saya ke Majlis perkhawinan anak saudara saya yg cantik, tinggilampai dan manis tu Zamila dengan pasanganya di Maran, meriah! tapi dia buat majlis tu hari malam, jamuanya besar jugalah dan hantaranya RM 3000 aje.

Siapakata tak ade yang sederhana hantaranya? majlisnya saya tengok macam RM 5000. kan bagus gitukan ala kadarlah.

Dan ada satu lagi majlis khawin anak saudara saya yang kat Batang kali, ini yang lelaki orangnya tinggi melampai, kulit hitam manis dan hensenlah juga sebab itu nurse mau katnya, dengar dengar kat cuping telinga RM 10,000, kata Solehah ini hantaran biasa buat hari ini.

Anda jangan terkejut ye anak Tok guru Nik Aziz, kalau sesiapa nak kawin dengan anak gadisnya hantaranya dia dah cakap RM 1000 (Ringgit Malaysia : Seribu aje) haa ini anak tok guru lagi, mek kelate lagi comel sungguh.

Sebenarnya kadar hantaran itu bukanlah kerana rupa cantik macam ratu ke, pandai masak macam cheff ke atau rajin atau malasnya seseorang itu. Hantaran itu ikut kehendak makbapaklah yg menetapkanya.

Dulu ada seorang penyanyi khawin dengan kerabat di raja Berunai hantaranya satu juta. Tak terbelalak ke biji mata, dan baru baru ini ada artis kawin hantaranya sebuah kereta mercedes.

Saya dengar kalau zaman ayah dan mak saya khawin dulu hantaran RM 200 aje, tapi kekal hingga akhir hayat. Cerita hantaran ini terpulanglah pada diri masing masing. Kalau wanita manja mengoda, dengar pula bakal menantu kerja besar maka kalau pergi meminang tu siap siap dengar hantaran yg di pinta oleh bakal pak mentua.

Saya pula kalau ada orang mau pinang anak saya senang aje...maskhawin begini "Aku Nikah Akan Di Kau Ummu...... dengan maskhawinya (hafal surah al Baqarah) dan akadnikahnya nunnn di depan Kaabah. Hantaran ..... belum boleh beritahu.

Eeeh kenapa buat macam tu? iyelah orang kata CINTA tak bermata. Itu hanya sebuah guruan, tapi boleh jadi kenyataan.
Saya doakan semua buat pengantin yang telah melangsung perkhawinanya semoga Allah merahmati jodoh anda semua dan cepat cepatlah dapat anak supaya meriah rumatangga dengan gelak tawa dan tangisan anak anak.

1 comment:

  1. Baru boleh nak komen.

    Makbonda dulu masa di pinang Bapak kata "Saya tak mahu letak harga,ikutlah kemampuan,kalau saya letak,tak mampu nak bagi sampai berhutang,anak saya juga yang sama-sama tanggung hutang,sampai anak berderat tak habis bayar hutang"

    ReplyDelete