Wednesday, November 24, 2010

Toike Balak


Apa yag nak aku nak cete ni pelek sikit, bukanlah pelik macamana,pelik sebab ramai orang kaya yang berkira kira untuk menghintung hartanya.Sekarang ni kalau kita nak berjaya usaha sendiri nak harapkan orang sponsor hidup kita jangan haraplah kalaulah orang tu memang tuahnya sejak azali lagi dan bak kata orang "tuah ayam nampak di aki tuah manusia siapa yang tahu"

Kadang kala dunia ni mengajar kita erti sabar, kalau tak sabar macamana ye...eee tunggang langganglah manusia ni. Ini cete masa aku usia 17 tahun si manis 17 lah katakan, masa aku keje dan adalah beberapa orang lagi yang dok satu ofis dgn aku, aku ni masih baru lagi dan teman aku ni pun masih baru jugak lagi tapi ada seorang yg dah dewasa kat ofis tu.

Satu ketika tu tibalah hari raya China dan kita orang semunya di undanglah oleh pelanggan syarikat tempat kami keje ni, dia toike balak. Maka kami pun naiklah satu kereta pergi raikan toike balak tu di rumah di Sri Jaya, macam macam kuih ada tapi kita orang makan limau dan kacang aje serta air coca cola.

Masa nak balik tu kita orang ni dapatlah angpau satu seorang, kami orang pun sukalah minta mintalah angpau tu RM50, tapi bila buka aje RM 5 aje...kita orang sukalah juga sebab dapat juga angpau, nilai duit tak penting penghargaan penting.Bila tiba pada seorang kakak yang merangkap pengurus tempat aku keje angpaunya RM500...terkejut kita orang, maka kakak tu..kata" alaa kau orang ni RM 500 pun terkejut, akak pernah dapat angpau RM 2000 tau"dia kata.

Maka bila balik ofis kita orang ni buatlah kajian apalah sebabnya kakak yg tak lawa pun dah umur 40an dan dah khawin pulak tu dapat angpau banyak?sedangkan kita yang masih dara, lawa lagi dan cun cun jugaklah time tu lah dapat angpau RM 5? ropa ropanya toike balak tu balas budi, dah kenyang makan dan dah dapat tender dari syarikat ni untuk dia. Maka balasanya angpaulah..kita orang yg juru taip ni tak dapat apa apa...sedih.

Cete ni aku ungkit kembali bukan sebab apa? ni adalah kerana hidup sekarang ni "kau beri, aku terima dan aku balas"apa jugalah bentuk kehidupan masa kini semuanya berasuah, tak kira org yg dah mati pun boleh hidup jika ada duit di rasuahkan pada pihak berkuasa dan orang yang bersalah kena hukum gantung pun boleh di bebaskan jika ada wanggggg.

Malunya hidup ni ye. Tapi ada juga orang berduit ni dia suka juga menghiburkan hati orang yg di sayanginya seperti toike balak tadi tulah dia hiburkan hati kakak yg di sayanginya dgn angpau yg berlipat ganda dan aku dengar kakak tu pernahlah di hantar bercuti sekeluarga ke negeri China sebab nak hiburkan hati kakak tu, bila hati senang macam macam rezeki lalu depan mata.Bagi diri aku tak pernah pun di hantar melancung atau bercuti oleh majikan kerana nak balas jasa aku sebab aku tak pandai buat jasa.

kalau ada pun tinggal di hotel yang tilamnya macam papan, alasnya macam kain kesat dapur, bantalnya bau air basi...harganya lebih kurang RM 40 semalam, tu yang paling enak ku rasakan...kalau nak orang bagi angpau macam kakak tu kita pandai ambil hati dan pemberinya jatuh hati barulah dapat angpau atau apa yg dihajat dgn senang.

Bunga melati bunga di darat
Bunga seroja di tepi kali
Hina besi kerana karat
Hina manusia tidak berbudi

Aku seperti dalam pantun ni lah,manalah orang nak kenang ropanya tak berbudi

No comments:

Post a Comment