Tuesday, November 23, 2010

BILA MANUSIA MEYERUPAI IBLIS

Foto : Inilah masjid yg terjadinya peritiwa berdarah iaitu 9 orang syahid sewaktu solat Isyak di tembak oleh 2 orang yg tidak di kenali.

Aku sebenarnya sudah tidak mahu mencoretkan cete tentang Thailand ni, tapi entah kenapalah bila aku ingat bahawa kedatangan aku kali ini seperti satu kenangan yg dahsyat aku rasakan.

Sebenarnya aku ke Thailand dah acap kali, pernah masa muda muda dulu datang ikut saudara dan dalam masa terdekat ni ada datang jugak dan aku naik kereta ke Thailand ni.

Tapi kedatangan kali ini aku rasa sungguh ngeri, sebabnya aku telah bertemu dengan "ruas" iaitu orang sebenar yang dikata "pejuang".

Aku sebenarnya tidak mengatur perjalanan ku ini dengan sebaiknya kerana aku sangka bahawa perjalanan sama seperti perjalananku yang telah sudah sudah.

Rupanya misi aku kali ini memang cukup meremangkan bulu romaku, aku bertemu dengan seorang pemberita yang menulisnya cerita jenayah sahaja bagi tentera Thailand...selama 4 hari kami bersamanya, bila ingatkan kembali rasanya kalau aku di aniya tak baliklah aku, tinggallah anak anak aku, tapi sebenarnya dia baik orangnya dan sedikit pemarah.

Yang kedua pula aku bertemu dengan seorang yang ingin menegakan Islam di bumi tumpah darahnya, ibaratnya "darah di bayar darah" dan tempatnya tak jauh dari masjid kerisek
Tempat yang termasuk dlam senarai hitam. Masa datang tak tau tempat tu senarai hitam bila balik baru di beritahu

Dan malam tadi berjumpa dengan ustaz Zainal dia balik ke Patani kampung isterinya masa raya korban baru baru ni, dia beritau kat umahnya terjadi pertempuran seorang mati dan 4 orang cedera parah termasuklah anak murid ustaz Zainal.

Bukanlah aku cete sebab takut nyawa melayang sebab peluru tak bermata, bukan gitu...tapi aku akuilah Thailand adalah negara yg tidak selamat untuk di lawati.Cubalah anda bayangkan jam 7.00 mlm bandar Golok lenggang, tiada orang bersimpang siur, tiada kenderaan dan tiada budak budak lumba motor...dan bila rasa nak keluar cari makan tu kena pikir dulu, aaah kalau adalah peluru sesat nanti macam mana?

Manakala di depan 7 eleven di bandar golok, askar askar minum arak dan huyu hayang dlm keadaan mabuk, aku ni masuklah ke 7 eleven beli air mineral bila lihat askar gelak gelak tak tentu hala rasa takut pulak, manalah tahu dia terpetik pemicu senapang siapa nak di salahkan, dia mabuk.


Nampaknya kekejaman dan juga penindasan yang dilakukan oleh tentera Thailand terhadap masyarakat Islam di Selatan Thai seperti tidak pernah akan berakhir malah jika tiada pihak yang serius untuk membendungnya, tidak mustahil yang ianya akan berlanjutan sehingga tiada lagi masyarakat Islam di sana.

No comments:

Post a Comment