Sunday, November 14, 2010

MENANTU ANAK HANTU


Sebenarnya aku nak cete lain, tapi cete yg ini pulak, tak ape lah cete yg ini dulu, aku ni bukanlah nak bebel panjang panjang bagi cuping telinga orang macam udang bakar.Tapi aku nak ingat kat diri aku juga dan semua pompuan yg sebaya dgn aku ni, kalau nak pilih menantu pompuan jangan pilih anak hantu.Tahu ke anak hantu tu sape, ni cete ni

Kalau zaman dulu kalau nak pianang anak dara, rombongan yg datang tu dah tahu dah peel bakal anak menantu tu

1 Mesti rajin kedapok
2 Tahu masak
3 Kalau gi umah org jangan dok tunggu hidangan sampai
4 Kalau tido umah orang jangan dok merap dalam bilik aje
5 Le ni budak pompuan dah ada lep top mana pi bawa laptop, bila gi umah org pun bawak juga ha makanya dok dlm bilik main lap top aje
6 Rengan tulang, jangan nampak benda sepah kuis aje dgn kaki

Ini antaranya yg aku dok geram dgn budok pompuan le ni, meluap aku pandang, keluar bilik kendung lap top, pas makan masuk bilik kandung lap top.

Aku ni bukan nak kata apa malulah org pompuan tak tau basuh pinggan sendiri dan dudok umah orang macam dudok kat hotel pulak

Aku ni bukan ape buat kajian aje, tapi ni aku nak cete juga yg bagusnya, aku ada seorang anak angkat.Usianya muda lagi baru 15 thn, sebaya si bungsu. Dia datang umah aku memanglah aku pujilah budok ni, mula mula sampai umah letak beg dia gi dapor dulu

dia selalu jugalah dtg umah aku,
dia ni bangun pagi sebelum subuh, solat wajib berjemaah, pas tu buat sarapan aku tak payah suruh tengok tengok bawah tudung saji cekodok dan air kopi.Aku senyum aje pandang,Lepas makan kutip pinggan basuh terus dan lepas tu lap dapor dan bila tengah hari sikit buka peti tengok lauk apa yg ada, masak dan aku balik tengok dah ada goreng telur dan sayur bayam.

Petang sikit pandai pulak buat kuit kasui dan eeeh pandailah.
Sebelum tido malam sampah buang dan kalau kat mesin basuh ada kain cepat cepat basuh.Aku ingat emak bapak dia memanglah pandai ajar anak.

Tapi ada juga yg datang umah aku ni macam permaisuri, dok tunggu aje dalam bilik.Geram aku tengok orang pompuan gini.Bukan aku tak boleh buat, tapi aku takut kalau dia jadi menantu kepada keluarga yg pentingkan makan kok dia di caing caing aje di mentua.

Haaa masa tu berperang ajelah, si bini nak main komputer, si laki ni nak bini masak, jaga umatangga...akhirnya banyaklaha jadi seperti artis sekarang ni, muka kan mainlah lawanya, tapi kawin tak sampai 2 bulan keluar berita rumahtangga goyang.

No comments:

Post a Comment