Sunday, November 21, 2010

Bila anda lalui anda tahu

Foto : Hj Muhammad Makan dalam 1 halaqah 2 jeneral yg berbeza fahaman



Foto: Melakukan ibadah korban


Foto : Melakukan Ibadah korban

Foto : Naik ikut jalan tak resmi,5 minit sampai


Arwah emak aku selalu berkata " kalau dah tahu peria tu pahit jangan di makan" maknnya kalau dah tahu perkara yg dilakukan itu akan memudaratkan kita jangan kita buat dan jangan cuba, sebenarnya kedegilan yg ada pada seketul di hati aku ni susah nak di kata, arwah ayah kata aku ni "keras hati" nampak baik, tapi hati keras...aku rasa hatiku ni lembut aje, banyak dengar nasihat orang dan cakap orang.

Tapi ayah dan ibu lebih mengenali anaknya.

Sebenarnya raya korban ni aku dah rancang mahu ke Pakistan, tapi entah macamana tukar rancangan pulak nak gi Thailand, ni gara gara sebab ada seorang yang memberitahu aku bahawa ada sebuah madarasah yang didalm kesusahan, aku dah tulis ceritanya dalam post yg lalu.

Perjalanan selama 4 hari ke negara bergolak ni ibaratnya menyurung tengkuk ni untuk di kerat oleh orang seberang sana tu, aku pergi bukan dgn jalan resmi walaupun pasport ada, susah nak tunggu kat imegresn, naik sampan tak sampai 5 mini t sampai.

Kat blog ni aku nak rengkaskan aje cete, aah cete yg betul nanti tunggu 2 bulan lagi, sampai hari ni kalau aku ingatkan tobat aku tak mau gi lagi.

Orang gi Golok, gi Narathiwat shopping, tapi aku gi sana nak belajar jadi "pejuang" kalau anda tak kuat semangat jangan gi thailand tak pasal pasal mati gitu aje, di sana negara yg sangat tak aman berbanding dgn Malaysia.

Kat Malaysia budak budak boleh merempit dari jam 10 mlm sampai 5 pg tanpa sebarang gangguan, disana anda cuba buat deruuuuuman, motor tak jalan lagi, kepala dah hancur dulu kena tembak.

Di sana penembak tidak bersalah yang salah orang kena tembak.

Nyawa di sana macam katak, anak ayam dan sangat tiada harga, pandai pandailah jaga diri.Di sana kalau anda kemalangan patah kaki, maka anda akan buat report kat polis kononya anda kena langgar....oooh di sana tak mungkin berlaku, anda akan di lenyek sampai mati supaya anda tidak mendakwa orang melangggar anda.

Aku di sana tinggal di sebuah hotel yg biasa biasa aje, tiada langsung pelancung...aku takut nak tinggal kat umah orang.

Bila keluar aje dari pintu bilek tu aku seperti dah bersedia untuk di penggal leher atau untuk di tembak.

Walau keadaan sangat bergolak gitu tapi aku telah mengikat perjanjian dengan 2 org yang berlaianan fahaman dan pegangan iaitu untuk membantu serta menubuhkan 2 buah sekolah pondok dan akan terus membantu mereka.

Kalau dah nyawa jadi sempadanya apa nak buat.

Dan disana aku telah melakukan korban sebanyak 2 ekor lembu, korban yang lain lain tu dah hantar ke Kemboja.

Tunggu ye "Trevelog bersama 2 Jeneral"

No comments:

Post a Comment