Friday, November 12, 2010

Jangan Kafirkan Orang


Orang kafir adalah orang yang ingkar kepada allah, malah bolehlah di kira sebagai musuh Allah. Mengkafirkan orang bukan perkara kecil.
Orang yg mengaku islam itu tidak boleh dikafirkan, melainkan kalau ia terus terang ingkar kpd al quran, ingkar kpd nabi s.a.w, ingkar salah satu hukum islam yg tersebut di agama dengan menyembah berhala, menyembah hantu dan lain lain pekerjaan yg terang kekufurannya.
Adapun orang islam yang bersalahan faham di dalam masalah agama, walaupun masalah i'tiqad, itu tidak boleh dikafirkan.

Pendeknya, tidak patut meringankan mulut tentang mengkafirkan seseorang yang bersalah faham di dalam masalah agama, walau bagaimanapun besar kesalahannya itu.

Perhatikan 73 kaum yg tersebut dalam hadits.

Nabi kita sendiri mengaku kalau mereka itu ummatnya. Nabi tdk kafirkan mereka, hanya nabi salahkan 72 kaum. Begitulah perjalanan perjalanan sahabat sahabat nabi dan imam yang besar.

Oleh sebab itu, orang yang kita pandang salah itu cukuplah dengan disalahkan saja, itupun kalau sudah cukup kuat alasan kita.

Janganlah sekali kali berani mengkafirkan orang, karena bahayanya terlalu besar. Sabda nabi s.a.w:

"Seorang Apabila Mengkafirkan Saudaranya, Maka Kembalilah Kekufuran Itu Kepada Salah Seorang Daripada Keduanya"(H.S.R. Muslim)

dan sabda nabi: "BarangsiapaMengkafirkan Seorang Atau Ia Panggil Dia 'Hai Musuh ALLAH', Padahal Ia Tidak Begitu, Melainkan Kembalilah ( Panggilannya ) Itu Kepadanya Sendiri"(H.S.R. Muslim)

Di sini saya rasa pelik orang senang mengkafirkan seseorang itu bersandarkan pada paparan gambar yang dihantar oleh kawanya marah dengan kawanya.

Apakah kita tak ada fikiran langsung untuk menilai seseorang sebelum kita menjatuhkan hukum keatas orang, entah entah orang yang kita kafirkan itu orang itu lebih baik budi bahasa, akhlaknya dan lebih murni jiwanya serta lebih kuat ibadahnya.

Mengkafirkan orang ni termasuk dosa besar, kecualilah orang kita kafirkan itu kita nampak dia sembah patung di tokong, atau pergi gereja dan dia istiharkan dirinya murtad.Ini kita hanya dapat tahu melalui paparan di handphone sahaja.

ooo betapa jengkilnya pengetahuan kita dgn teknologi, anda tahukan muka kucing boleh jadi mukakura kura bila di edit oleh orang pandai buat keje tu, inikan pula orang Islam kemudian di buatnya salid oleh orang tak bertanggungjawab, maka kita pun cepat cepat ooooo orang tu kafir tengok tu dia pegang salib.

Kalau anda nak kafirkan orang haa tengok budak blak metal tu....apakah mereka itu kita boleh kata kafir ke, hati hati mulut jangan mulut kita letak di hati yang sakit, parah jadinya dan perkara mengaibkan orang, kalau orang tu tak buat macamana? Dosa dgn Allah bila bila masa Allah ampun kalau kita bertaubat...ingat dosa menfitnah orang, mengata orang,mencerca orang,mengutuk orang dan menghina orang apakah orang itu akan ampunkan kita...ingat ye

No comments:

Post a Comment