Wednesday, November 24, 2010

oooh Bunga Kemboja



Pagi tadi aku antar anak angkatku balik ke Kemboja, ikut jalan darat aje, murah

Aku pun tak tahu bagaimana mahu terangkan pada anda semua tentang sebuah perkataan " baik hati" anak angkat aku kata mak baik hati, aku tanya dia "yg bahagian mana aku ni baiknya" dia senyum "mak suka tolong orang" dia kata dgn lelehan air mata,"ooo sebab aku hantar kou balik Kemboja kau kata aku baik hati ye" aku tanya dia " tak lah" dia kata " ari tu saya tengok mak jual baju terpakai kat india bander nak tolong Rosdi yang kakinya memburuk tu balik ke Kemboja nak berubat, mak angkut barang dengan susah payah berkotak kotak nak dapat duit RM 420 buat tambang Rosdi" katanya " ala tu biasa Syakirah, mak kan ada tenaga lagi, bukanya mak sakit, Allah anugerahkan kudrat yg sihat, minda yg cergas tak kan orang sakit macam Rosdi tu kita nak pandang aje atau nak dengar atau kita nak mengeluh aje" kata aku " tapi mak tak malu ye, buat macam tu untuk orang lain" kata Syakirah " malu apa, kalau buat tak dengar aje orang minta tu memanglah kita tak malu, lagi pun sampai bilalah mak nak menagih dengan orang untuk keje keje mak, lagi pun orang macam Rosdi mesti kita tolong sebab dia datang ke Malaysia menuntut ilmu dan dia balik nanti ke Kemboja dia akan bawa sinar Islam, itukan kita juga berdakwah, mak ni tak pandai nak ajar orang agama, maka mak tolonglah dia, tak salahkan" kata aku " Syakirah nangis lagi " mak saya mau tolong orang, tapi saya juga susah mak" kata Syakirah " tak ape, kou susah tolong mak kemaskan kain baju kat madarasah ni dan itu pun kou tolong orang juga" itulah sedikit retetan aku bersama dengan anak angkat aku yg telah tinggal dengan aku selama sebulan.

Hari ni dia dah balik ke Kemboja untuk sementara waktu, dan aku mulalah patah kaki sebab dia ni setiap hari selama 37 hari mengikut aku kemana aku pergi, dan dia adalah anak orang Kemboja yang sangat susah, sewaktu dia balik hari ni aku telah bekalkan 20 pasang baju kurung untuk agihkan pada jiran jiranya yang miskin dan 20 buah Quran terjemahan untuk jiranya juga serta 30 buah mukaddam serta 4o buah Yassin.

Dan semuanya aku buat untuk meyebarkan risalah dakwah untuk umat Islam di Kemboaja yang kian pupus, kalau tidak anda siapa lagi yang mahu memabntu umat Islam. Sekarang aku sedang menyiapkan 2 buah madarasah untuk anak anak seperti Syakirah, Rosdi, Syukri dan yang lain lain lagi yang datang ke Malaysia untuk mencari sinar Islam.

Kemiskinan bukanlah segala galanya. Semoga Syakirah selamat ke Kemboaja dan akan kembali semula ke Malaysia membawa misi yang indah dan wangi seperti bunga kemboja

Bunga Kemboja

Bunga kemboja
Putih, bersih dan Indah
Wangi dan segar

Di taman hati seorang Soleh

ku bisik padanya
pernahkah Tuhan berjanji?
adakah esok untukmu?

ku dengar suaramu
dicelah hembusan bayu
kau mencari di mana tuhanmu

dalam kehambaanmu

dalam sendu

di celah kerikil nan tajam

dicelah kelaparan dan tangisan malamu

Hari ini

aku senang kau datang dengan sinar

ku tanya pada hatiku
Kemboaja yang ku tanam itu
apakah akan terus indah dan wangi
Jika kerikil nan tajam terus menusuk kakimu

Ku lihat genangan airmata
Ku doakan buatmu wahai bunga kemboja
Agar terus kau kuat
Sekalipun kau seperti Sumayah

Cahaya Allah telah menghambur
membakar lautan rindumu pada ad- deen
Aku mahu kau wangi wahai kemboja

atau kau

terus berlari
Bersama doa, zikir dan munajat

Padam penciptamu

Kemboaja bunga yang tak akan layu.

Rusnah AS .10.15 pg 25/11/2010

No comments:

Post a Comment