Sunday, July 4, 2010

Travelog Pagi

Pagi tadi hantar si bongsu ke sekolah dari Bandar Sri Damansara ke Batu 10 Hulu Langat, terkejut juga si bongsu sampai tepat pada waktunya, ialah gelap subuh mana ada kereta banyak, maka boleh pandu laju sikit. Selalunya Abuyanya hantar, tapi pagi tadi masuk TV 1, maka tugasan ini terpaksa saya yang buat.Tabiat pergi ke Sekolah pagi Isnin ini adalah semula jadi si bongsu, kadang kala tu mau juga naik angin, tapi sabor aje lah.

Selepas hantar si bongsu, jam 7.00 pg saya terus ke Madarsah di Semenyih,dan beli bekal sarapan pagi iaiatu nasi lemak kampung dgn kopi O sebagai pegalas perut untuk makan di Madarasah

Sampai saja ke Madarasah saya lihat beberapa orang bangladesh sedang bersiap siap untuk ketempat kerja,saya kagum dgn mereka ni rajin dan bekerja tepat pada waktunya serta tidak tidur selepas subuh. Begitulah kalau mau cari sesuap nasi buat diri sendiri dan keluarga yg jauh.

Saya memulakan tugasan saya iaitu mengasingkan kain sumbangan dari penderma dan penyumbang dari rakyaat Malaysia untuk rakyaat Kemboja, dari 30 kotak yang saya buka hanya 8 kotak sahaja yang boleh di pakai dan di beri pada orang. Yang lain tu apa nak jadi? apa lagi lagi, kain buruk koyak rabak, bra putus tali, seluar dalam suaminya yang koyak, baju sekolah agama anak yang sudah tak boleh pakai, kain batiknya yang lusuh, baju tidurnya yang sangat buruk, stokin yang tiada pasangan,sarung bantal yang hapak baunya dan tuala yang telah berkarat oleh daki si pemakai.

Adooi letihnya saya buat kerja yang tidak ada manafaat begini. Apakah penyumbang ini dia ingat saya ini orang tidak berguna yang bekerja menyimpan kain buruknya. Kalaulah begini sikap manusia alamkah hinaya manusia ini.Menilai manusia ini dengan barang yg layak untuk tempat bahan bakar di tempat pembuangan sampah.

Lepas dari tugas itu, saya membantu membuat kerja menyimenkan bilek air dan tandas madarasah kerana nak cepat siap, dalam masa membancuh simen maka datanglah seorang pekerja, "puan sekarang gas di dapur sudah habis, mau beli wang tak tak ade, boleh kasi pinjam duit"saya diam seketika "oooh mau masak sarapan ye" soal saya " iyelah mau kerja macam ini kena sarapan dulu" katanya sambil menunjuk perutnya yg lapar " ooo ye ke, nanti ye saya ambilkan nasi lemak dan kopi O" kata saya sambil mengambil menghulurkan nasi lemak dan kopi o " ini puan punya sarapan ke?" tak pe, nanti saya balik saya sarapan kat rumah saja, lagipun tadi pagi saya dah goreng mee hoon" sebenarnya saya tak ada duit untuk berinya beli gas, saya hanya RM 7 sahaja cukup tol untuk balik ke Damansara.

Dalam masa tengah bekerja datang lagi seorang, " Puan mau siap ini bilek air madarasah kita kekurangan 4 palet bata, harganya hampir RM 200" beritahu Mansur iaitu pemuda yang secara sukarela membuat bilek air dan tandas madarasah itu " Isssh banyak tu ye,mana ada duit" kata saya sambil terus menyapu simen kelantai " kalau tak ada bata ini bilek air dan tandas tak boleh siap" kata Mansur sambil memandang kearah saya " tak pe kejap lagi saya bagi duit RM 150" saya beri keyakinan pada Mansur.

Saya ke Maybank dan kebetulan baki simpanan saya ada RM 109.34 dan saya keluarkan seratus dan pagi tadi sebelum bertolak saya di bekalkan oleh Hj Muhammad sebanyak RM 50 untuk beli barang dapur, maka dengan ini saya minta maaf padanya kerana saya tak beli barang dapur dan duit itu saya belikan bata untuk madarasah.Saya serahkan RM 150 untuk beli bata pada Mansur.Dengan tergesa Mansur ke Kedai dan dgn senyum girang Mansur balik sambil memikul bata.

Saya harap Madarasah di Semenyih dapat di siapkan dgn cepat iaitu sebelum Ramadan kerana saya bercadang untuk mebukanya Sekolah Tahfiz untuk anak anak miskin dan yatim piatu dari negara ketiga iaitu seperti Thailand, Filipina, Kemboja dan Bangladesh.

Percuma aje dan saya akan cari biayanya selagi nyawa saya di kandung badan dan selagi Allah beri kekuatan minda untuk saya berfikir dan badan yang sihat untuk saya bekerja. Insyallah.

No comments:

Post a Comment