Monday, July 12, 2010

Anak Singa atau Anak Tikus




Kata pakar motivasi, singa adalah binatang yang berani, kuat, ingin selalu kedepan, tidak pernah mundur, tidak takut dan sentiasa menjaga kelompoknya atau daerahnya.

Bapak singa sering membuka tempat atau daerah yg baru untuk menunjukan kekuasaanya. Kalau gitulah rupanya singa hebatlah ye, tapi di sini saya nak cete pasal anak singa.

Seekor singa betina boleh melahir seekor atau 2 ekor anak singa dan anak anak singa selepas saja di lahirkan si bapa atau si ibunya dah mula mendidiknya dengan berlari lari anak dan mencakar cakar serta melatihnya tidak tidur berterusan.

Sebelum matahari terbit lagi ibu singa akan mengerak anak anak kecilnya dengan menjilat jilat kepalanya dan mengucup muka anaknya serta membiarkan anak anaknya bermain main di badan ibunya.

Si bapa singa pula akan membawa habuan makanan untuk si ibu dan si anaknya dengan makanan yang segar hasil dari buruanya yg bersusah payah dan singa tidak makan bangkai yg busuk.

Bapa singa hanya memberi keluarganya makanan yang segar dengan jejehan darah dari binatang buruan masih panas lagi.Sewaktu anak singa melahap makanan bapa singa akan memandang dari jauh sambil berfikir " aku ingin jadikan anak aku lebih hebat dari aku dan aku mahu dia menguasai belantara ini" ini kisah singa.

Bagaimana pula dengan kisah tikus, binatang yang nama tikus ini adalah binatang yg bersaiz kecil sahaja, setiap kali beranak dia akan melahirkan lebih dari 3 ekor dan tempatnya yang paling di suka ialah tempat sejuk, lembap dan berbau.

Tikus akan membiarkan anaknya membesar dengan cara tidur dan tikus akan memcari makan untuk anaknya bila anaknya mengeliat kelaparan.

Makan yang di beri oleh ibu atau bapa tikus adalah dari serbuk kertas, makanan busuk dan cebis cebisan kain buruk.Tikus telah mendidik anaknya tidur siang dan berjaga waktu malam dan tikus hanya ajar anaknya merayap sahaja dan menyorok yorok.

Tikus suka tinggal dalam sesuatu tempat dalam jangka masa yang lama selagi tempatnya tidak di ceroboh oleh manusia atau kucing.Bapa tikus selalu ingatkan anaknya " kalau org kejar lari dan jangan suka melawan, nantikena bunuh dan jangan suka merayap jauh jauh dan lepas makan tidur"

Ini cete saya kali ini.Dan saya pun tak taulah saya dlm golongan tikus atau singa.

No comments:

Post a Comment