Sunday, July 18, 2010

MERENTAS 4 BANJARAN MENAWAN 1 GUNUNG

Masa ke Yorjakarta dulu iaitu waktu gempabumi yg mengorbankan 6000 orang, saya pernah ke kaki gunung merapi dan melihat laharnya yg meletus waktu itu dan bila waktu malam kelihatan apinya yg gemercikan.

Malam tadi balik dari daki gunung bunga buah, masyallahlah sakitnya seluruh anggota badan.Nak sujud pun tak boleh, nak tidur tak boleh dan nak duduk tak boleh, inilah akibatnya daki gunung dan semalam saya terkejut bila salin seluar tengok darah berjejeran kat seluar, ingatkan datang bulan rupanya 2 ekor pacat yg dah mati kekeyangan terlekat kat seluar, patutlah sepanjang perjalanan daki gunung gatal semacam je, nak garu malu, jadi tahan aje.Tapi sebelum nak daki gunung ni saya dah telan harbatulsauda dan 3 sudu madu lebah yg di beri oleh si manja solehah masa dia balik dulu.

Ni saya nak cete pasal gunung bunga buah ni,masa kecik kecik dulu kalau setakat berlari pangat bukit tu biasa aje sebab belakang umah ada bukit, kadang tu sampai 5 atau 6 kali sehari main lari lari naik bukit. Tapi ni daki gunung bunga bauh lain dari yang lain. Saya rasalah daki gunung kinabalu tak seteruk gunung bunga buah ini, mula sekali kami rancang nak daki jam 4 ptg, tapi punyalah susah nak kumpul orang dan tunggu orang yg lambat, akhirnya jam 5 daki gunung.

Lalu kebun sayur china pas tu mula mula sekali daki puncak yg tegaknya sungguh memeranjatkan saya, iaitu tegaknya 90 darjah dgn lekuk lekut tangganya muat muat satu kaki aje, cuba anda bayangkan dan saya kira kira 45 minit barulah kami sampai ke atas dan sampai pinggan rasa segal,saya rasa dah nak pusing balik, tapi bila tengok muka jantunghati saya si abot tu tak jadi nak pusing balik.

Dan jalan lagi lebih kurang 20 minit, ni ok lah sikit jalan tanah merah, pas tu masuk pulak semak samun yang jalanya lebih kurang sejam berjalan dan hari pun dah gelap nak masuk magrib, pas tu pasang khemah dan buat persiapan makan malam, tak banyak bekalan yg di bawa cuma bawa beras, ali caffe, maggi, roti dan biskut. Masaklah ala kadar aje dan air kena jimat jimat, beras pun tak basuh.

Malam tu kesejukan mula menyucuk yucuk dan ada yg pakai baju sampai 3 lapis ialah genting higlandlah katakan. Malam tu saya memang tak dapat tidur kerana kesejukan yg luar biasa dan kabus masuk ke khemah yg terbuka tu.

Kami daki gunung ni seramai 15 orang dan ada beberapa orang bawa khemah peribadi, tapi kami dengan beberapa orang tak ade khemah jadi tidur ajelah dalam khemah yang di beli oleh Abuya Salman sebelum mendaki iatu khemah tempat orang kawin masak dan alaslah pakai khemah.

Malam tu semua peserta lelaki bergilir gilir berjaga, iah takut juga sebab berkhemah atas gunung ni banyak bahayanya.Tapi walau bagaimanapun kami semua happy sebabnya sebelum subuh lagi kami dah bersiap siap nak daki gunung bunga buah.

Ok untuk hari ini saya tulis setakat ini dulu dan tunggu esok saya akan paparkan gambar gambat ekselusif dari gunung bunga buah dgn kegetiran kami mendaki gunung bunga buah ini.