Monday, July 12, 2010

PENEMUAN BARU



Semalam pegi buat pameran misi kemanusiaan di sekolah si bongsu, panas terik tak tau nak cakaplah, dari damansara bertolak jam 6.30 pg. Pergi seorang aje kerana abang si bongsu letih tengok bola dan abang yg seorang lagi tu janji naik bas dari kuantan sampai KL jam 4. 00 pagi, tapi sampai 2 tengahari. Inilah nasib si sukarelawan kerjalah seorang.

Ada call beberapa orang sukarelawan, jawab pun tak nak, mana orang mahu kerja hari ahad ni mana lagi nak layan isterilah, nak jumpa girlfriendlah, nak tidurlah, nak layan suamilah. Tapi tak ape saya dah set dalm minda saya bahawa walaupun saya tinggal seorang pun saya akan bgerjuang juga kerana tidak semua orang mahu tolong dan tidak semua orang mahu berkorban.

Sampai di sekolah si bongsu jam 7.15 pg, angkatlah barang seorang seorang, bila ada orang nampak dan tanya " mana sukarelawan yg lain" saya kata " orang sibuk dengan aktivitinya".

Saya syukur pada Allah kerana walaupun saya seorang aje mengangkat, memikul, memunggah dan membuat semuanya tapi sambutan yg di beri oleh orang ramai bolehlah tahan juga, yg ramainya murid dan cikgu dan mak bapak budak budak boleh bilang dengan jari.

Ini pun satu hal juga rakyaat Malaysia ini kalau kata ada orang nak didik anak, nak jaga anak mereka nak jengah anak pun susah, kalau sekolah buat program yang datang asyik mak bapak tu juga.Entahlah saya pun tak tau nak cakap.

Semalam saya punyalah sakit kepala berdenyut denyut agaknya letih dan memikirkan macam macam hal agaknya,sakit kepala saya sampai petang.Walaupun sakit kepala lepas buat pameran misi kemanusiaan saya ke Semenyih sebab ada urusan dan solat asar.Lepas tu saya lepak sekejap dalam setengah jam dan jam 6.30 ptg saya balik ke Damansara.

Saya rasa mahu saja parking kereta tepi jalan nak rehat aje, tapi kuatkan hati dan saya terus saya ke Masjid di Damansara Damai kerana nak solat magrid. Semasa ambil wuduk tu nak tunduk pun tak boleh punyalah sakitnya kepala dan saya teringat masa belajar dulu, kata seorang ustaz tu, kalau kepala kita tengah sakit ambil wuduk dan sedut air kedalam hidung dan hembus kuat sikit dan biar terasa hingga ke otak, insyalaah elok dan saya pratikan. Betulah ambil air wuduk ikut aturan yang betul ni ada fadilatnya dan sakit kepala saya pelahan lahan hilang dan 15 minit terus dah tak terasa, cubalah penemuan baru ini.Selawat dulu.Selamat memcuba.

No comments:

Post a Comment