Tuesday, July 6, 2010

Pahala ooo Pahala



Pagi tadi minum kat kedai mamak, pagi lagi dah ada orang yang bertongkat,jalan terhencut hencut sambil bawa sebuah cawan plastik yg lusuh sambil berjalan dari meja kemeja minta cawan usangnya di isi.

Ini kerja rutin apek tua ini, tapi kadang kala tu geram juga, semalam bagi hari ini datang lagi, bagi lagi dan esok mungkin kalau umurnya panjang dia akan datang lagi.

Tapi yg saya kesianya cete apek tu pagi ini ialah, ada seorang tauke china yang tengah minum teh tarik, telur separuh masak dan rotin canai, apek tu datang ke mejanya sambil mengoncang goncang cawannya depan tauke itu, tauke tu buat tak tau aje dan terus memecahkan telur separuh masaknya kedalam piring. Tiba tiba tu tauke tu angkat muka " ooo lu buta ke, aku mau makan, jangan minta duit sama saya, lu pergi kuil minta duit sama tokong" terkejut saya bila tauke tu cakap macam tu " ayo tauke, itu tokong mana ada duit, saya sudah 2 hari tidak makan, tolonglah" kata apek tu lagi " ooo sudah tahu tu tokong tarak duit, lu pergi minta pada tuhanlah" kata tauke lagi " ayo tauke, saya belum masuk islam lagi" kata apek tu "tolonglah saya tauke, sikit saja kasi" dengan geramnya tauke itu bangun dengan keras dia berkata, lu sudah tahu tuhan bagi duit (rezeki) jangan minta sama akulah dan lu pegi sana kerja dan minta pada tuhan, saya bukan tuhan"

Bagi saya bahawa orang kafirpun mengakui bahawa Allah yang memberi rezeki itu dgn berusaha. Oleh itu buat anak muda yang malas dan suka melepak tu bangunlah berusaha untuk berjaya.

No comments:

Post a Comment