Wednesday, May 6, 2009

TIDAK PERNAH BERUBAH

Foto : Tidak semesti kekurangan itu tidak boleh di baiki

Kenapa kita sukar berubah? semasa saya kanak kanak dulu saya mempunyai sikap yg luar biasa sebagai kanak kanak perempuan. Saya suka berkawan dgn kanak kanak lelaki sahaja, kadang kala sampai kesatu peringkat saya membenci kawan kawan perempuan sebab budak perempuan suka main masak masak, main anak patung dan kejap kejap nangis kalau kena ejek atau kena usik.Budak perempuan juga tidak suka jalan jalan. Jadi perkara ini berlainan dgn fitrah saya iaitu saya suka merayau rayau masuk hutan, main di sawah dan cari buah di hutan dan makan, kalau saya kena usik atau ejek lagi saya suka, sebab lagi dia ejek lagi lah saya buat.(Perangai ini sampai kehari ini,sudah tidak boleh berubah)

Sikap saya yang tidak baik lagi ialah kalau masa cuti sekolah adalah hari yg paling mengembirakan saya kerana boleh mandi sungai, tangkap ikan dan jalan jalan semahunya maknaya keluar pagi balik dekat nak magrib. Saya gagal jadi anak perempuan yang baik. Malah saya juga tidak suka memasak dan mencuci. Bila usia sudah dua belas tahun saya mula rasa malu dengan peribadi ini kerana anugerah wanita yang ada pada saya tidak gunakan sepenuhnya. Maka perlahan lahan saya mula meyedarinya lalu saya masuk pula ke alam wanita walau hati rasa tertekan.

Foto : Saya suka pada aktiviti lasak

Saya cuba mencari kawan kawan perempuan, tapi mereka tidak berapa meyukai saya kerana sikap saya kadang kala membuatkan mereka sering berbisik bisik. Akhirnya saya mula belajar mahu merubah peribadi yg tidak baik itu .Saya jadi semua aktiviti yang saya minat itu sebagai aktiviti membantu orang, saya belajar membuat kerja kerja yang boleh mendatang kewangan seperti menjual buah buahan atau sayur sayuran, kadangkala tu tolong orang tua kesawah.Dan mecari duit dengan menubuhkan tabung khas untuk mengisi dana bagi meberi kawan kawan yg dalam kesusahan buat jamuan pada hari jumaat, beli buku terpakai untuk perpustakaan kanak kanak kampung dan membuka tempat gunting rambut setiap hujung minggu, gunting percuma dan ikut kemahiran, janji dulu dgn org yg nak gunting rambut, kalau salah gunting jangan marah.Saya ikut arwah mak pergi kerumah orang kenduri untuk nolong orang memasak,menghidang dan belajar juga jadi mak andam. Akhirnya saya mampu lakukan jadi seorg wanita, dan saya cuba merubahnya.

Tapi sebenarnya peribadi itu tetap peribadi, benarlah kata orang peribadi kita akan leyap setelah kita kita bertemu dgn penciptaNya. Inilah darah daging saya hingga kehari ini.Ramai kawan di kalangan org lelaki, jarang memasak.Suka buat kerja yg mencabar! itulah peribadi saya,tapi tetap wanita.Saya kagum dgn wanita yg cantik peribadinya, mulia hatinya.

Dan hari ini sikap saya tidak juga berubah walaupun sudah bergelar isteri dan ibu.Walau pun begitu saya sering belajar untuk membaiki sikap yang buruk itu. Contohnya dulu saya tidak suka memasak, tapi saya belajar memasak, malah saya mampu memasak kalau mahu buat kenduri untuk 100 orang makan tidak payah catering dan dalam masa 45 minit saya boleh selesaikan beberapa jenis lauk.Ini kemahiran yang saya cari,tapi ini saya tidak lakukan selalu, saya lakukan bila perlu sahaja.Sebab memasak bukan hobi saya.

Saya mencerita perihal saya ini adalah untuk menekan satu istilah untuk anda tentang istilah UBAH SIKAP . Berubahlah kalau anda mahu.Kenapa kita sering menjadi habuan maki hamun orang setiap masa dengan sikap kita yang buruk itu? kita sendiri tahu itu adalah kelemahan kita? seingat saya masa kanak kanak dulu, arwah mak sering kurung saya dlm rumah kerana tidak mahu saya berjalan.Sikap itu tidak juga berubah, hari ini pun saya suka berjalan juga.Tak kenal penat.

Susahkah anda mahu berubah? Anak remaja mesti berubah dari sikap yg tidak meyenangkan orang kepada sikap meyelesaikan masaalah semasa kita sendiri. Usia remaja adalah usia yg paling baik untuk berubah. Jangan bergantung hidup pada orang lain, tidak mahu berubah dan kelalaian adalah dua sepesis yang meyakitkan kehidupan orang lain dan diri sendiri.Anda tidak boleh jadi pejuang kalau tidak mahu berubah dgn sikap buruk anda. kerana orang hebat selalunya hidupnya penuh stertegi dan sering belajar dari kesilapan, lihat stertegi OSAMA BIN LADEN atau AHMAD DINEEJAD,


Foto : Mesti ada stertegi

Kalau kita sudah besar kita gagal menguruskan perihal kehidupan kita sendiri bermakna kita tidak boleh menjangkau dunia atau mentadbir org lain, kerana hidup kita pun sering kecundang. Jadikan kekurangan kita itu adalah kelebihan kita, cintohnya kalau kita sering di tinggalkan bas untuk ketempat kerja kerana terlambat sebab nak gosok baju, bangun tidur lewat. Maka jadi kelambatan anda itu sebagai minat untuk melaksanakan tugasan itu sebelum anda tidur malam dan cuba tidur awal supaya dapat bangun awal. Contoh lagi, kalau anda sudah berusia dua puluhan atau tiga puluhan kad ATM pun bergantung pada sahabat atau pada keluarga, jadikan minat anda untuk membuat beberapa kad ATM untuk diri anda pula, malulah setiap kali kalau orang mahu membayar gaji kita melalui bank kita akan pinjam nombor akaun orang, apakah orang yang ada kad ATM itu orang berduit atau orang cantik atau gagah perkasa? apakah kita yang tidak punya kad ATM ini orang kurang pendidikan? atau orang lemah fizikal?kadangkala itu orang OKU pun memiliki berpuluh kad ATM,sedangkan kita sempurna sekeping kad ATM pun tidak ada.

Oleh itu tolehlah pada kekurangan kita. Suburkan kelebihan kita. Jangan syok dengan kelemahan sendiri dan jangan ingat org seronok untuk membantu kita terus menerus , sekali sekala mungkin org tolong, tapi org akan menyampah kalau asyik mahu tolong kita sahaja. Elakan diri kita dari menjadi mangsa cemuhan atau kita ini org yg sering merintih " siapalah aku ni"Jangan kita asyik membelek kekurangan kita. Syabas anda adalah orang yang berjaya.Lakukanlah perubahan sekarang!

No comments:

Post a Comment