Monday, May 18, 2009

Kata Yang Benar


Foto : Dua ekor kera berlainan jantina sedang memadu kasih.

"Ummi kenapa tulis dalam blog macam tu" Si N bertanya "kenapa, tak boleh ke?" saya ingin tahu apa pendapatnya tentang tulisan saya yang bertajuk Cinta Kain Kapan, "macam marah seseorang sahaja"itu bukan marah seseorang, tapi marah kepada yang membuat kerja yang tidak senonoh atau tidak bermoral, kita beri pendapat dan beri cadangan kepada anak remaja sekarang bahawa jangan suka buat maksiat, nanti yang malu mak bapak, lahir anak luar nikah, bersekedudukan tak tentu pasal dan lepas tu jadi tak tentu arah. Baru baru ini di Kajang saya lihat seorang budak perempuan di kerumuni oleh tiga orang budak lelaki, seorang cium pipi, seorang usik buah dadanya dan seorang lagi pegang kepalanya, budak perempuan itu meronta ronta di lepasnya sekejap, lepas di buat lagi. Perbuatanya di dalam restoran mamak. Orang ramai buat tak nampak sahaja,Apakah kita ini sebagai orang tua, sebagai ibubapa atau sebagai manusia yang waras harus membiarkan sahaja perkara itu berlaku. Kenapa kita takut untuk berkata yang benar dan betul,

Foto : Pakai tudung tidak menghalang untuk melakukan perkara yang tidak dingini.

kalau sudah termengandung yang malu orang perempuan, yang lelaki buat tak tahu sahaja, yang malu mak bapak perempuan, mak bapak yang lelaki tahu pun tidak... ha macamana tu, apakah kita mahu biarkan... Seharusnya kita nasihat, ajar mereka ini, beri pendapat, sekurang kurangnya dia tahu bahawa buat yang tidak bermoral itu tidak baik.

Kalau mak bapak suruh belajar kena belajar, jangan buat benda lain. Kerana mak bapak susah cari duit bersenkang mata mencari belanja untuk anak belajar.Dan anak anak harus ambil pengajaran bahawa peluang belajar adalah terhad, Jadikan diri orang berilmu, beriman dan bertakwa serta jauhi dari larangan agama.

Mula mula memanglah berkenalan dulu, lepas tu rasa syok pulak, lepas itu keluar kata sayang I love U lah, dan lepas tu ha mulalah kehulu kehilir tak tahu malu. Orang lelaki kata nilah perempuan murahan! senang nak bawak kemana sahaja, orang perempuan pula kata " aku sanggup berkorban apa sahaja demi cinta".

Kalau anda tidak percaya pada tulisan saya ini anda jengoklah di Kajang, iaitu pesta muda mudi, bercium itu lumrah, raba raba itu biasa, kepit kepit itu jangan cakaplah dan yang paling hinaya ialah pesta tidur malam minggu membawa pasangan. Oleh itu anda semua jangan dekatkan diri dengan kaum Adam kalau belum bernikah, kadangkala itu nampak alim, pandai, tapi kalau dah bab nafsu kearah kaum berlianan jenis ni hilangan segalanya. Elakan dari berkawan rapat dengan kaum lelaki atau perempuan, jangan libatkan diri dengan majlis sosial yang bercampur gaul lelaki perempuan, elakan dari mengadakan perjumpaaan ( dating)dan elakan dari buat call atau sms atau bercating. Semuanya mengundang perkara yang tidak bermoral.

No comments:

Post a Comment