Friday, May 15, 2009

SINGA

Foto : BUKU TERBITAN TELAGA BIRU,KELUARKAN SINGA DARI DIRI ANDA.KARYA Hj Muhammad Zakaria
Setebal 158 mukasurat berharga RM 20 sahaja

"Singa yang hebat tidak akan dapat makan kalau dia tidak keluar dari sarangnya" kata kata pujangga ini saya kutip dari bahan bacaan dan rujukan saya dalam menyiapkan sebuah skrip remaja yang bernama WADAH CINTA SOLEHAH, kini saya sedang mencari bahan untuk menaikan minyak untuk membakar semangat Wadah Cinta Solehah ini biar di lahirkan sebuah bacaan yang panas berbaham.Kenapa saya mahu membikinya demikian? sebabnya saya mahu Wadah Cinta Solehah hebat seperti Buku KELUARKAN SINGA DARI DIRI ANDA, Saya harap buku yang hebat ini dapat di keluarkan dari sarangnya supaya ianya menjadi santapan minda para ibubapa dan anak remaja.Dan inilah buku yang paling hebat yang pernah saya baca ialah KELUARKAN SINGA DARI DIRI ANDA" kenapa buku ini hebat? ia buku ini dari awal muka surat lagi telah dibangkitkan dengan semangat Singa dengan gaumanya memecah kesepian belantara, dengan kepantasanya mengejar musuhnya untuk dijadikan habuanya, dengan sinaran matanya yang bijakdan bernas mencari habuan dengan kekuatan fizikalnya di samping rasa tanggungjawabnya menawan kelompok singa yang tua dan betina serta anak anak singa dengan sikap kepimpinanya yang menunjukan binatang yang bernama singa ini adalah JAGUH BELANTARA,Banyak orang berkata tentang singa, tapi orang tidak tahu bahawa singa adalah sejenis binatang yang bercita cita tinggi dan hebat, kalau boleh seluruh gurun sahara atau hutan rimba itu mahu di taklukinya dan termasuklah dengan penghuninya sekali di dalam pengawasanya serta tunduk pada arahanya. Tapi kehebatan singa ini tidak dapat dijinakan oleh manusia, kenapa? kerana singa ini adalah binatang yang suka bebas dan kalau mahu dikurung pun mestilah di buatkan satu tempat yang meyerupa hutan juga.

Foto :Kegagahan singa jantan dan kemahiran serta ketangkasan singa betina adalah satu gandingan yang hebat

Dan sahabat Nabi yang telah di keluarkan singa oleh baginda ialah Syaidina Umar al- Khatab dan juga Umar Abdul Aziz iaitu singa yang berani menghadapi segalanya demi agama. Saya ingin mengulas sikit tentang buku singa ini iaitu binatang yang buas dan ganas ini.Sebenarnya singa ini adalah binatang yang hidupnya penuh dengan stertegi, dia melakukan sesuatu sehebat namanya iaitu singa.Dia melakukan sesuatu itu dengan penuh terancang.

Antara sikap singa yang mesti ada pada manusia emapt perkara
1 Hikmat iaitu kekuatan berfikir, ini kalau kita tidak berjaya atau tidak hebat adalah sebab kita kurang berfikir, binatang singa ini dia sentiasa memikir untuk mencari makan, menjaga keselamatan serta memberi perkhidmatan yang terbaik untuk dirinya dan ahli keluarga serta kerabat binatang yang hidup di bawah naunganya supaya tidak kebuluran atau ditimpa sebarang masaalah.

Foto : Rajin dan sentiasa berusaha keras kearah kehebatan


2 Kekuatanya
menahan nafsu, singa adalah binatang yang ganas dan buas, walau pun dia mempunyai kehebatanya dalam banyak perkara termasuk tenaga batinya, tapi singa sangat berhikmah didalam soal mengawal nafsunya dan dia bukan binatang yang seperti anjing yang melakukan perbuatan dengan tidak mengira tempat dan masa, malah singa dia dapat menahanya sehinggalah dia dapat keserasian bersama pasanganya.Jangan seperti remaja hari ini yang tidak bermoral sentiasa mengikut hawa nafsu.
3 Kekuatan yang lain iaitu dia boleh menahan marah, singa kalau dia dalam keadaan marah dia dapat mengawalnya dengan mendiamkan dirinya tidak seperti harimau kalau dia marah akan terus menerkam, tapi singa dia boleh menahan dengan mengibas mengibas tengkuknya ke kiri dan kekanan serta meremangkan bulu bulu di badanya tandanya dia sedang mengawal marah dan berfikir bila marah itu akan dilepaskan.

Foto :Buku ini sangat menarik serta penuh dengan gambar yang meransang minda anda

4 Adil di sinilah sikap singa yang patut manusia contohi, jika dia dapat makanan hasil dari tangkapanya maka dia akan meletakan makanan itu di tengah tengah tempatnya dan semua anak bininya menikmati makanan itu sehingga puas dan dia tidak akan pilih kasih iaitu anak mana dapat hati, anak mana dapat paha atau bini mana dapat daging pejal atau bini mana dapat tulang, baginya keadilan adalah satu perkara yang membolehkan singa jantan ini nampak hebat dan gagah serta berpengaruh. Itulah singa.

Buku yang di tulis oleh Perunding Motivasi ini adalah satu bahan bacaan yang sangat hebat dan mantap isinya serta sebagai bahan tazkirah untuk pelajar serta di tempat kerja, seharusnya semua perpustakaan dan pelajar harus memiliki buku yang hebat ini, naikan maruah anda seperti singa

Buku yang setebal 158 mukasurat dan berharga RM 20 adalah bahan bacaan untuk semua terutama para remaja yang mahu mengariskan cabang motivasi mereka kearah kecemerlangan

No comments:

Post a Comment